100 PORAD I PODPOWIEDZI - Kompozycja, aranżacja i miks
100 PORAD I PODPOWIEDZI - Kompozycja, aranżacja i miks

W naszym artykule prezentujemy przydatne rozwiązania i techniki, dzięki którym sprawnie stworzysz, nagrasz i zmiksujesz swój utwór.

Technologia
2020-07-27

Praca z samplami

Dziesięć sposobów na wydajniejszą pracę z programowym samplerem

1.

Przesuwanie punktów początku i końca sampli perkusyjnych to najszybszy sposób na zmianę ich brzmienia. Transjent, który zazwyczaj znajduje się na początku każdego dźwięku perkusyjnego, zawiera w sobie większość wysokich częstotliwości, zatem przesunięcie punktu początku w prawo wpływa na charakter ataku dźwięku. Zwiększenie czasu ataku lub zanikania może usunąć z próbki efekt kliknięcia/trzasku.

 

2.

 Jeśli masz problem z zapętleniem próbki basu, akordu lub dźwięku prowadzącego, skorzystaj z dostępnej w większości samplerów funkcji przenikania Crossfade, aby przejście zapętlonego odtwarzania z końca na początek następowało w sposób płynny. Możesz też użyć trybu zapętlania przód-tył (ping-pong), który pozwala uzyskać ciekawe efekty, zwłaszcza przy jednoczesnym użyciu przenikania.

 

3.

Resampling w swojej podstawowej formie to zgrywanie dźwięków do postaci plików ładowanych do samplera, by móc poddać je dalszej obróbce. Opracowanie własnego sposobu resamplingu znacząco przyspiesza pracę. Np. Ableton Live pozwala zamrozić dowolną ścieżkę, której fragment można następnie przeciągnąć do Samplera i użyć jako instrumentu.

 

4.

Używając dostępnej w DAW funkcji rozciągania czasowego dla dopasowania pętli do tempa projektu możesz zauważyć, że aplikowana wówczas obróbka granularna nie zawsze korzystnie wpływa na najniższe tony i transjenty. W takich sytuacjach warto użyć samplera w standardowym trybie Repitch („magnetofonowym”), który wprawdzie zmienia wysokość dźwięku, ale pozwala uzyskać lepszy charakter brzmieniowy. Można też spróbować nałożyć oba przestrojone tymi sposobami klipy.

 

5.

Samplery oferujące obróbkę czasową w trybie rzeczywistym pozwalają na odgrywanie pętli z różną wysokością dźwięku, co umożliwia tworzenie nowych riffów i akordów. Z kolei bezpłatny ROMpler UVI Workstation (www.uvi.net), pozwala na ładowanie zwykłych plików audio i przetwarzanie ich jak własnych materiałów dźwiękowych, aplikując automatyczny timestretching. Dzięki temu pętle będą grać w tym samym tempie dla każdej nuty.

 

6.

Niektóre samplery programowe oferują szereg różnych wariantów jakości odtwarzania. Wyższe ustawienia zachowują klarowność dźwięku podczas grania czystych dźwięków w wyższych rejestrach, a niższe wprowadzają efekt przypominający pracę starych samplerów sprzętowych (np. emulacja MPC60 i SP-1200 w NI Kontakt).

 

7.

Używając efektu zniekształcenia dla sampli akordów możesz uzyskać inny efekt niż przy zniekształceniu każdego dźwięku składowego osobno. W tym drugim przypadku dźwięk może się okazać bardziej przejrzysty, ponieważ nie wystąpią dodatkowe tony składowe wynikające z modulacji w ramach poszczególnych interwałów.

 

8.

Jeśli Twój sampler oferuje automatyczne rozciąganie sampli dla ich dostosowania pod kątem tempa bez względu na wysokość dźwięku, możesz użyć tej funkcji do stworzenia sztucznych harmonii wokalnych. Załaduj fragment wokalu do samplera, aktywuj tryb timestretching i wyzwalaj sampler akordami MIDI dopasowanymi do harmonii utworu.

 

9.

Niektóre samplery, jak np. NN-XT w Reasonie, mają modulację punktu początku odtwarzania próbki. To prowadzi do uzyskiwania ciekawych efektów, zwłaszcza gdy próbki są wokalem lub mają w sobie dużo animacji filtrów. Aby poddać modulacji punkt startu sampli w NN-XT, przekręć kontrolkę Sample Start w panelu Velocity. Wartość velocity każdej kolejnej nuty będzie określała moment rozpoczęcia odtwarzania próbki.

 

10.

W niektórych samplerach znajdziemy wbudowane efekty, których parametry można poddać modulacji. To umożliwia uzyskiwanie złożonych, animowanych struktur, które doskonale słychać w takich stylach muzycznych jak dubstep czy DnB, choć można je wykorzystać w każdej innej muzyce. 

10a.

NI Kontakt jest samplerem, w którym każdy parametr pokładowych efektów można modulować. Aktywuj edycję parametrów klikając ikonę klucza w nagłówku, przejdź do okna Group Insert FX, a następnie kliknij przycisk + w pierwszym jego slocie.

10b.


Po wskazaniu w menu EQ > 3-band EQ, ustaw Gain w każdym paśmie korektora na +6 dB, a następnie, klikając prawym klawiszem myszy na każdej kontrolce Frequency, wybierz LFO > Sine. Od teraz każdy filtr będzie miał indywidualnie modulowaną częstotliwość.

10c.

Kolejnym krokiem będzie dobór parametrów LFO Speed, Frequency i Amount dla każdego z modulatorów. By wyeksponować pracę filtrów można dodać efekt saturacji (Saturator), włączając go za korektorem i ustawiając parametr nasycenia na 100%.

Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
czerwiec 2020
Kup teraz