100 PORAD I PODPOWIEDZI - Kompozycja, aranżacja i miks
100 PORAD I PODPOWIEDZI - Kompozycja, aranżacja i miks

W naszym artykule prezentujemy przydatne rozwiązania i techniki, dzięki którym sprawnie stworzysz, nagrasz i zmiksujesz swój utwór.

Technologia
2020-07-27

Przetwarzanie wokalu

Najważniejszym elementem każdej piosenki jest partia wokalna, na którą słuchacz podświadomie zwraca największą uwagę

1.

Bez względu na zastosowany sposób montażu/kompilacji wokalu, czy to metodą tradycyjną czy z użyciem takich narzędzi jak Quick Swipe w programie Logic, zawsze będziesz miał do czynienia z niechcianymi artefaktami, takimi jak podwójne oddechy czy niezamierzone przerwy. Całkowite usunięcie oddechów odbiera wokalowi naturalność, ale można je zsamplować i dodawać w odpowiednich miejscach.

 

2.

Głównym zadaniem kompresji wokalu jest takie wyrównanie poziomu, aby każde słowo było wyraźnie słyszalne. Ustaw optymalną głośność odsłuchu, zacznij od Ratio 3:1 i stopniowo obniżaj próg zadziałania Threshold tak, aby w momentach głośniejszych fraz kompresor zaczynał tłumienie sygnalizowane wskazaniami Gain Reduction, nie aktywując się przy cichszych. Dobierz Ratio tak, aby wokal zachował naturalność i skompensuj tłumienie kontrolką Makeup Gain.

 

3.

Jest mnóstwo wtyczek dedykowanych do usuwania sybilantów wokalnych (de-esserów), ale możesz też użyć korektora parametrycznego oraz kompresora z funkcją kluczowania sidechain. Skopiuj ścieżkę z wokalem, włączając na niej korektor izolujący głoski syczące i szeleszczące, na ogół w przedziale 5-9 kHz. Na głównej ścieżce wokalu włącz kompresor, na jego tor kluczowania wysyłając sygnał z drugiej ścieżki, po korektorze. Kompresor będzie ściszał sygnał z każdym pojawieniem się głośniejszych „esek”.

 

4.

Efekt klasycznego bramkowania wokalu można uzyskać dowolną bramką z wejściem kluczowanym. Skopiuj docelową frazę na nową ścieżkę z włączoną bramką. Na ścieżce MIDI włącz syntezator z dźwiękiem sinusoidalnym i krótkim wybrzmiewaniem. Zaprogramuj partię MIDI, która będzie sterować bramką. Skieruj wyjście ze ścieżki z syntezatorem na wejście kluczowane bramki na ścieżce z wokalem i ustaw parametry bramkowania.

 

5.

Umiejętne połączenie subtelnej kompresji z automatyką głośności zawsze daje dobre efekty. Włącz na ścieżce z wokalem kompresor z Ratio 3:1 i uaktywnij zapis automatyki pracy tłumika. W czasie odtwarzania wokalu w kontekście aranżacji dobieraj optymalny poziom głośności. Po zakończeniu możesz poddać krzywą automatyki dodatkowej edycji.

 

6.

Antares Auto-Tune, oprócz kwantyzacji wysokości dźwięku do ustawionej skali, może też kwantyzować dźwięk do wysokości przychodzących nut MIDI, dając efekt monofonicznego wokodera. Kliknij Target Notes Via MIDI, włącz Auto-Tune na kanale MIDI jako efekt sterowany poprzez MIDI, a jako wejście sidechain dla Auto-Tune wskaż ścieżkę z wokalem. Możesz też włączyć Auto-Tune na torze wokalu i skierować na niego wyjście ze ścieżki MIDI.

 

7.

Bezpłatny TAL Vocoder to jeden z najbardziej kreatywnych efektów tego typu. Włącz go na ścieżce z wokalem, a następnie skieruj na niego sygnał ze ścieżki MIDI. W Logic Pro X dokonuje się tego włączając wokoder na ścieżce MIDI jako efekt sterowany przez MIDI, definiując tor z wokalem jako wejście sidechain dla wokodera.

 

8.

Narzędzia do korekcji intonacji, takie jak Logic Pro X Flex Pitch czy Antares Auto-Tune można wykorzystać także do „wyprasowania” zbyt intensywnego wibrato na pojedynczych nutach. W trybie graficznym Auto-Tune zaznacz sekcję, którą chcesz poddać obróbce. Kontrolką Adjust Vibrato możesz zwiększyć lub zmniejszyć głębokości modulacji.

 

9.

Po dokonaniu kompilacji partii wokalnej możesz zastosować niewykorzystane fragmenty do stworzenia głosów podkładowych. Przenieś je na oddzielne ścieżki i stwórz z nich grupę. Poddaj ścieżki indywidualnej, dość płytkiej kompresji i rozstaw głosy w panoramie. Na całej grupie włącz wyrównujący głosy kompresor i korektor zmniejszający poziom niskich tonów.

 

10.

Dla uzyskania popularnego efektu szybkiego spowolnienia włącz na ścieżce wokalu wtyczkę pitchshiftera i zaprogramuj automatykę obniżającą dźwięk. W programie Logic jest to jeszcze prostsze: w obszarze parametrów Region zmień Fade Out na Slow Down i ustaw optymalną wartość korzystając ze standardowego narzędzia Fade, obejmującego docelowy fragment.

Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
czerwiec 2020
Kup teraz