100 PORAD I PODPOWIEDZI - Kompozycja, aranżacja i miks
100 PORAD I PODPOWIEDZI - Kompozycja, aranżacja i miks

W naszym artykule prezentujemy przydatne rozwiązania i techniki, dzięki którym sprawnie stworzysz, nagrasz i zmiksujesz swój utwór.

Technologia
2020-07-27

Korekcja i dynamika

Odpowiednie zastosowanie korektorów i procesorów dynamiki może znacząco wpłynąć na jakość naszych miksów

1.

Skanowanie za pomocą filtracji jest jedną z technik pozwalających lokalizować kłopotliwe częstotliwości. Włącz filtr pasmowy z dużą dobrocią Q i ustaw jego wzmocnienie na ok. 12 dB. Przestrajając częstotliwość filtracji zwracaj uwagę na ewidentne skoki poziomu. W przypadku partii muzycznych, ze zmieniającymi się nutami, wyszukuj tych częstotliwości, które pozostają głośne bez względu na zmianę dźwięku. Po znalezieniu kłopotliwej częstotliwości zamień wzmocnienie filtru na jego tłumienie.

 

2.

Przy korekcji basu wypróbuj technikę polegającą na połączeniu filtracji górnoprzepustowej z półkową lub pasmową obróbką niskich tonów. Zachowasz wówczas kontrolę nad muzycznym brzmieniem najniższych częstotliwości, a dobrym punktem wyjścia jest ustawienie filtru HP na ok. 50 Hz. Ustawieniem filtracji najniższych tonów definiujesz wówczas poziom subbasu, przy ustawianiu którego przyda się subwoofer lub analizator widma.

 

3.

Kluczowana bramka to świetne narzędzie do kreowania charakteru rytmicznego dźwięków. Bramki mają na ogół możliwość regulacji progu, ataku, podtrzymania i wybrzmiewania, pozwalając określić charakter amplitudowy rytmicznego materiału audio. W tej roli doskonale sprawdza się też bezpłatna wtyczka TAL Filter 2, pracująca w trybie graficznej regulacji obwiedni.

 

4.

Niekiedy zachodzi konieczność dynamicznej obróbki określonych pasm częstotliwości. Najbardziej typowym przykładem jest tutaj de-esser, choć z korekcji dynamicznej można korzystać także w innych sytuacjach. Tego typu narzędzia pozwalają zwykle na odsłuch przetwarzanego pasma w trybie solo i niezależne aplikowanie do niego obróbki bazującej na kompresji lub ekspansji. Jednym z najlepszych procesorów tego typu jest FabFilter Pro-Q 3.

 

5.

Wysokiej klasy korektory parametryczne, poza dostępnością precyzyjnego analizatora widma pozwalają na wycięcie rezonujących lub zbyt głośnych dźwięków bez niekorzystnego wpływu na okoliczne pasma.

 

6.

Kompresory dodają charakteru, ale mogą też redukować precyzję transjentów i ich definicję. Aby uzyskać jedno, a jednocześnie zachować dwa pozostałe elementy, najlepiej skorzystać z tzw. kompresji równoległej. Skopiuj sygnał na drugą ścieżkę, włączając na niej głęboko działający kompresor. Dobierając proporcje głośności tych śladów uzyskasz zamierzony efekt. Niektóre kompresory są już wyposażone w funkcję Mix, pozwalającą realizować równoległe przetwarzanie bezpośrednio we wtyczce.

 

7.

Choć stosowanie automatyki głośności dla dwóch konkurujących brzmieniowo elementów miksu jest standardem, można do tego celu użyć bramki na ścieżce, która ma podlegać kontroli, sterując jej pracą za pomocą sygnału, który ma w danym momencie dominować. Sprawdź też takie narzędzia do realizacji tych zadań, jak Wavesfactory Trackspacer, pracujący także w domenie częstotliwościowej.

 

8.

Korekcja półkowa charakteryzuje się wyrównanym oddziaływaniem na częstotliwości poniżej lub powyżej ustalonej granicy. Niekiedy właśnie o to chodzi, ale bywa też tak, że obejmuje ona te pasma, które chcielibyśmy zachować bez zmian. W takich sytuacjach przydaje się zastosowanie regulacji dobroci filtru półkowego, pozwalającej wprowadzić tłumienie pasma tuż przed jego podbiciem, dając więcej miejsca na optymalne wyeksponowanie pożądanego zakresu.

 

9.

Pogłos bywa dźwiękiem, który zajmuje szerokie pasmo częstotliwości. W izolacji potrafi zabrzmieć bardzo interesująco, ale w aranżacji może zaburzać i „rozmiękczać” struktury innych dźwięków. Użycie filtracji dolnoprzepustowej i górnoprzepustowej na torze powrotnym pogłosu pomoże nam w optymalnym uformowaniu jego barwy, bez ingerencji w same ustawienia wtyczki pogłosowej.

 

10.

W swojej istocie kompresor to nic innego, jak automatyczny regulator obwiedni głośności. Dzięki temu doskonale się sprawdza przy kształtowaniu charakteru brzmieniowego instrumentów perkusyjnych. Skracając atak i wydłużając powrót Release, a następnie kompensując głębokie tłumienie regulacją Makeup, jesteśmy w stanie wyeksponować początek uderzenia przy redukcji głośności wybrzmiewania.  




Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
czerwiec 2020
Kup teraz