Rytmiczne kombinacje

Rytmiczne kombinacje

Problem stary jak programowanie bitów: czego byś nie robił, cały czas masz ten sam nudny rytm. Na szczęście współczesne sekwencery oferują mnóstwo narzędzi, które mogą zmienić ten stan rzeczy.

Technologia
2020-10-29

Sekwencer euklidejski i ambientowa melodia

Sekwencje oparte na algorytmie Euklidesa sprawdzają się także w przypadku rozwijających się linii melodycznych.

1.

Zastosujemy znakomitą wtyczkę Alkman Euclidean Sequencer w formacie Max for Live. Zaraz za nią na ścieżce MIDI w Live włączmy Operatora z presetem African Bars, który pozwala uzyskać intrygujące, atmosferyczne dźwięki FM. Tempo projektu ustawiamy na spokojne 112 BPM.

2.

Euclidean Sequencer jest czterościeżkowy; mamy możliwość tworzenia sekwencji nut na każdej ze ścieżek, ale dla uproszczenia użyjemy ich do wyzwalania pojedynczych zdarzeń MIDI. Zaprogramowane dźwięki D#2, F#3, A#4 i C#5 tworzą akord D#m7 rozłożony w trzech oktawach.

3.

Długość ścieżki przypisanej do dźwięku D# ustawiamy na 16, programując pojawienie się na niej 5 zdarzeń. To pozwoli nam uzyskać pulsującą, przewidywalną partię basową na długości dwóch taktów. Dla ścieżki przypisanej do nuty F# ustawiamy długość 12 i 7 zdarzeń. Różnica w długości kroków pozwoli uzyskać rytm krzyżowy synchronizujący się co sześć taktów.

4.

Dla ścieżki z nutą A# ustawiamy długość 10 i 3 zdarzenia. Zmieniamy ustawienie Rotation na 2, aby nieznacznie rozsunąć pozycje dźwięków. Dla tej ścieżki zmieniamy też kierunek sekwencji, aby rozwijała się w przodu i w tył, wprowadzając element nieprzewidywalności.

5.

W przypadku ścieżki z nutą C# długość wynosi 28, a liczba zdarzeń 7. Na każdej ze ścieżek zmieniamy nieco wartości velocity, aby tą metodą wyeksponować dźwięki basowe. Aby brzmienie zyskało bardziej ambientowy charakter, w syntezatorze Operator zwiększamy czasy ataku i wybrzmiewania, dodając też pogłos i modulowany delay.

6.

Dla wprowadzenia do naszej partii jakiejś dawki przewidywalności, stworzymy klip MIDI, który co 16 taktów aktywuje ponowną synchronizację (Resync) Euclidean Sequencera. Po tym odcinku czasu, partia zostanie wyzerowana i wróci do pierwszego kroku sekwencji.






Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
wrzesień 2020
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó