Korekcja w praktyce
Do wykreowania świetnie brzmiących miksów niezbędna jest gruntowna wiedza na temat korekcji, którą to właśnie zajmiemy się w niniejszym artykule.
Do wykreowania świetnie brzmiących miksów niezbędna jest gruntowna wiedza na temat korekcji, którą to właśnie zajmiemy się w niniejszym artykule.
1.
Dobre brzmienie tomów powinno charakteryzować się czytelnym atakiem wynikającym z uderzenia pałką w naciąg i czystym, dobrze zdefiniowanym wybrzmiewaniem w zakresie niskiego środka. Ideałem jest, gdy ten drugi dźwięk jest odpowiednio dostrojony do tonacji utworu. Zastosowanie bramki szumów lub wyciszeń w przerwach między uderzeniami pozwoli wyeliminować przesłuchy z innych elementów zestawu, pomagając w uzyskaniu czystego brzmienia (folder audio na DVD: 4. Tomy i overheady).
2.
W dźwięku stojącego kotła (floor tom) pojawia się dysonansowy rezonans przy 137 Hz, który wytniemy za pomocą wąskiego filtru. Podbicie w zakresie 90 Hz doda odpowiednią dawkę energii, a kolejne niewielkie podbicie w zakresie 3 kHz pozwoli uwypuklić atak. Na koniec zastosujemy filtr górnoprzepustowy, by nadać odpowiedni kształt niskim tonom i usunąć najniższe, nieprzydatne składowe.
3.
Górny tom (rack tom) jest strojony wysoko i jego brzmienie zyskuje przy podbiciu częstotliwości 180 Hz, będącej zasadniczym tonem instrumentu. Atak jest tu nieco cichszy i pojawia się przy 2,2 kHz. Można wyraźnie usłyszeć, że w sygnale tomu pojawiają się bardzo duże przesłuchy, zatem wyizolowaliśmy sygnał przed i po uderzeniu, aplikując odpowiednie zgłośnienie i wyciszenie. Pamiętaj o tym, że niekiedy warto skorzystać także z innych technik i korekcja nie jest jedyną metodą pracy z dźwiękiem. W naszym przypadku zastosowaliśmy iZotope Ozone 5, który pozwala wypróbować różne ustawienia EQ.
4.
Hi-hat powinien być jasny i otwarty brzmieniowo, wypełniając górne pasmo naszego miksu. Zazwyczaj warto poszukać jednej częstotliwości w zakresie 4-8 kHz pasującej do reszty bębnów i miksu, i nieznacznie ją podbić. W naszym przypadku jest to 6 kHz. Filtr półkowy działający od 12 kHz dodaje blasku, a odpowiednio ustawiony filtr górnoprzepustowy tłumi wszystkie przesłuchy i dźwięki niezwiązane bezpośrednio z brzmieniem hi-hatu.
5.
Sygnał z mikrofonów umieszczonych nad zestawem (overhead) często wykorzystywany jest jako zasadniczy sygnał zestawu perkusyjnego, uzupełniany następnie dźwiękiem z mikrofonów ustawionych przy poszczególnych instrumentach. Alternatywnie sygnał ten może być wykorzystany do zespolenia dźwięków z mikrofonów indywidualnych lub jako dźwięk talerzy. W zależności od pełnionej funkcji sygnał overhead wymaga innych ustawień korekcji. W każdym przypadku należy natomiast zaaplikować filtr górnoprzepustowy dla odcięcia rezonansów tomów i dudnienia stopy.
6.
Odcięcie częstotliwości poniżej ok. 800 Hz na overheadach pozwala zredukować pudełkowe brzmienie i pozwala poszerzyć dźwięk całego zestawu. Filtr półkowy podbijający pasmo powyżej 8 kHz efektownie eksponuje talerze. Zabieg tego typu zarówno spaja dźwięk, jak też uwypukla najciekawsze składowe w brzmieniu blach.
7.
Mikrofony ambientowe (ustawione w pewnym oddaleniu od zestawu) dodają do brzmienia mocy i przestrzeni. W naszym przypadku mamy silnie skompresowany sygnał z pary takich mikrofonów, zawierający też niskoczęstotliwościowe rezonanse tomów. Niekiedy tego typu brzmienie może się okazać przydatne, ale w kontekście naszego miksu i pozostałych sygnałów z zestawu perkusyjnego spowoduje rozmycie niskich tonów. Zaczniemy od zastosowania filtru górnoprzepustowego tłumiącego wszystko poniżej 150-200 Hz.
8.
Podbicie w zakresie środka pozwoli wyeksponować bębny, ale nie zadziała w przypadku hi-hatu i talerzy. Dlatego musisz wybrać odpowiednią opcję, ponieważ zastosowana tu edycja wpłynie na całe brzmienie perkusji. Filtr dolnoprzepustowy posłuży do usunięcia najwyższych częstotliwości z mikrofonów ambientowych, a dźwięk zachowa klarowność dzięki likwidacji problemów fazowych w zakresie wysokich tonów, pojawiających się też w innych ścieżkach perkusyjnych.
9.
Teraz brzmienie naszego zestawu perkusyjnego nabrało rumieńców. Kierujemy wszystkie ścieżki na dwa kanały, aplikując na nich kompresję równoległą. Całość wysyłamy na grupę z perkusją. W miarę postępu prac nad miksem może się okazać, że poszczególne elementy będą wymagać dodatkowej korekcji pozwalającej lepiej je wyeksponować lub bardziej rozjaśnić. Na grupie perkusyjnej możemy także użyć korektora, który za pomocą filtru półkowego pozwoli nam otworzyć miks w górze.