Korekcja w praktyce

Korekcja w praktyce

Do wykreowania świetnie brzmiących miksów niezbędna jest gruntowna wiedza na temat korekcji, którą to właśnie zajmiemy się w niniejszym artykule.

Technologia
2012-10-18

Korekcja wokalu

W przypadku piosenek wokal jest najważniejszy. Odpowiednie zastosowanie korekcji pozwoli uzyskać właściwą równowagę między zasadniczym brzmieniem w zakresie środka (odpowiedzialnym za energię i dominację w miksie), zakresem prezencji (która odpowiada za czytelność, definicję i bliskość), a blaskiem w zakresie najwyższych tonów (dającym otwartość, powietrze i ostateczny szlif partii wokalu). Nawiasem mówiąc, nasza chęć podbijania częstotliwości z zakresu prezencji i podkreślania jej na wielu ścieżkach wynika głównie z faktu, że w tym paśmie lokują się zgłoski odpowiedzialne za czytelność głosu, do których nasz słuch jest najlepiej „dostrojony”.

Upewnij się, że wykonawca w trakcie nagrywania utrzymuje stałą odległość od mikrofonu.

Nagrany wokal zazwyczaj potrzebuje rozjaśnienia i może mieć nieco zbyt mocno wyeksponowane pasmo w zakresie niższego dołu. Zanim jednak zaczniesz korygować cokolwiek w zakresie wysokich tonów sprawdź, czy sytuacji nie poprawi podcięcie niskiego środka w paśmie 300-400 Hz. Zazwyczaj tak właśnie się dzieje, ale musisz się upewnić, że przez zbyt głębokie tłumienie nie zgubisz zasadniczej energii wokalu. Należy w tym miejscu przypomnieć, że najważniejszym aspektem w produkcji dobrze brzmiącego wokalu jest samo jego nagranie. To samo dotyczy też każdego innego instrumentu. Żadna korekcja nie skompensuje błędów wynikających ze złego ustawienia sprzętu i niewłaściwej pozycji mikrofonów.

Inne problemy z brzmieniem pojawiają się w sytuacji, gdy wykonawca śpiewa zbyt blisko mikrofonu, wykonuje zbyt duże ruchy i momentami nie śpiewa w jego bezpośredniej bliskości. Efekt zbliżeniowy, typowy dla mikrofonów o charakterystyce nerkowej, powoduje, że w miarę zbliżania się wykonawcy do mikrofonu niskie tony stają się głośniejsze. Jest duża różnica w brzmieniu, gdy odległość od mikrofonu wynosi 15 lub 5 centymetrów i ruchy wykonawcy w tym zakresie dość istotnie zmieniają charakter brzmieniowy wykonania. Na szczęście można to w pewnej mierze skompensować poprzez użycie automatyki korekcji (więcej na ten temat piszemy na następnej stronie).

Krok po kroku
Obróbka wokalu z użyciem korektorów typu vintage

1.

Jeśli nagrywałeś wokal w pomieszczeniu o niedostatecznej izolacji akustycznej, jest duże prawdopodobieństwo, że w plikach audio pojawią się niskoczęstotliwościowe odgłosy zza okna lub z samego pomieszczenia. W takich przypadkach z pomocą przychodzi nam filtr górnoprzepustowy. Jego włączenie pozwala także zredukować podmuchy i inne niechciane dźwięki wytwarzane podczas wykonania wokalnego. Ustawienie filtru na 80 Hz ze stosunkowo dużym nachyleniem zazwyczaj bardzo skutecznie eliminuje cały problem (pliki audio na DVD w folderze 6. Wokale).

2.

Wiele wokali ma tendencję do włóknistego brzmienia w zakresie niższego środka lub wyższego basu i nasze przykładowe nagranie nie jest tutaj wyjątkiem. Stłumienie tego zakresu pozwala zachować odpowiednią równowagę i czytelność. W naszym przypadku trafionym rozwiązaniem okazało się zastosowanie filtracji 320 Hz z tłumieniem 2,5 dB i średnią wielkością dobroci Q.

3.

Bierz pod uwagę możliwość stosowania kilku wtyczek EQ na jednym kanale. Dla dodania „powietrza” do wokalu zastosowaliśmy korekcję w stylu klasycznym, a PSP RetroQ jest jednym z przykładów tego typu wtyczek. Pozwala uzyskać aksamitnie brzmiącą górę, a dodanie 3 dB w okolicach 12 kHz znakomicie otwiera dźwięk. Oczywiście, bardzo łatwo można tutaj przesadzić, ale zawsze możemy wrócić do tych ustawień na dalszym etapie prac.

4.

Wracamy do wtyczki PSP Neon Mix i nieznacznie, o ok. 1 dB, podbijamy zakres 500 Hz, co pozwoli nadać wokalowi odpowiednią moc i sprawi, że stanie się bardziej stanowczy. Kolejny 1 dB wzmocnienia zaaplikujemy dla 2 kHz, dzięki czemu głos lepiej przebije się w miksie. W przypadku tego zakresu trzeba szczególnie uważać, aby nie przesadzić.

5.

Redukując jasność brzmienia wokalu redukujesz też zawartość sybilantów (zgłosek syczących i szeleszczących o dużej energii). Do zwalczania tych ostatnich należy użyć specjalnego narzędzia, jakim jest de-esser. Jest to rodzaj dynamicznego korektora: redukuje poziom wybranego pasma w momencie, gdy przekroczy on zadany próg. Posłuchaj słowa „ask” przed i po zastosowaniu de-essera.





Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
październik 2012
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Sennheiser MD 421 Kompakt
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó