Korekcja w praktyce

Korekcja w praktyce

Do wykreowania świetnie brzmiących miksów niezbędna jest gruntowna wiedza na temat korekcji, którą to właśnie zajmiemy się w niniejszym artykule.

Technologia
2012-10-18
Krok po kroku
Ekstremalna korekcja pętli

1.

Nie obawiaj się eksperymentów z korekcją w odniesieniu do loopów, zwłaszcza gdy chcesz wyeksponować tylko określone elementy wchodzące w ich skład. W naszej bardzo gęstej aranżacyjnie pętli często uderzający werbel dobrze sprawdza się w kontekście pozostałych instrumentów utworu, ale stopa już niekoniecznie. Używając filtracji górnoprzepustowej usuń najniższe składowe aż do częstotliwości, przy której zaczyna pojawiać się werbel (folder z plikami audio na DVD: 7. Pętle).

2.

Warto też wydobyć brzmiący środkiem rytm werbla/clappera, który bardzo efektywnie ożywia nasz miks. Dla realizacji tego zamierzenia skorzystamy z regulatora Q w filtrze górnoprzepustowym, który przy wyższych ustawieniach zaakcentuje środkowe pasmo, przy którym filtr zaczyna działać. Użyjemy też filtru półkowego dla częstotliwości powyżej 5 kHz, aby zmniejszyć nieco poziom odstających od naszej aranżacji hi-hatu i kołatki.

3.

Pójdźmy jeszcze dalej i zaaplikujmy do naszej pętli podbijający filtr pasmowy ustawiony na 1,5 kHz, którego zadaniem jest lepsze wyeksponowanie werbla i klaśnięć. Tutaj nie musimy się ograniczać - w torze sygnałowym włączyliśmy też efekt SansAmp distortion. Tego typu wtyczka potrafi diametralnie zmienić brzmienie, które świetnie sprawdza się w kontekście naszego utworu. Zwróć uwagę na to, że korekcja przed efektem distortion brzmi zupełnie inaczej niż ta sama korekcja włączona za nim.

4.

Zawężenie zakresu częstotliwości, w którym gra pętla, sprawia, że można ją łatwo osadzić w miksie bez utraty przestrzeni potrzebnej dla innych instrumentów i wokalu. Możemy nawet użyć jeszcze jednej pętli - tym razem z ładnie brzmiącym w górze pasma hi-hatem, pomijając resztę grających w niej instrumentów. Po raz kolejny zastosujemy filtr górnoprzepustowy z dużym nachyleniem, ustawiony na częstotliwość 2-4 kHz.





Syntezatory i ROMplery

W naszym artykule skupiliśmy się głównie na „żywych” instrumentach, ale pojawia się pytanie, jak wygląda korekcja w przypadku instrumentów wirtualnych? Choć brzmienia syntezatorów i ROMplerów powinny być kreowane tak, by dobrze współpracowały z innymi instrumentami bez konieczności dodatkowej edycji, to w praktyce zawsze trzeba użyć jakiejś formy edycji barwy, by dopasować je do reszty aranżacji. Brzmienia podkładowe i stringi brzmią interesująco podczas ich słuchania w trybie solo, ale w takiej postaci zajmują zbyt dużo przestrzeni w miksie, kumulując się zwłaszcza w zakresie dolnego środka. Zazwyczaj pomaga tu dość szerokie stłumienie pasma 300-400 Hz, ale zanim to zrobisz, musisz upewnić się, że nie straci na tym energia całego utworu.

Stringi zyskują brzmieniowo przy szerokim ale delikatnym podbiciu w zakresie 3-5 kHz, a niekiedy też przy półkowym podbiciu najwyższych częstotliwości. Tu jednak musisz uważać, by ich brzmienie nie kolidowało z wokalem. Syntezatory grające partie prowadzące często wymagają podkreślenia tej samej przestrzeni brzmieniowej, w której pojawia się wokal, co warto wziąć pod uwagę już na etapie aranżacji i tak dopasować barwy, by płynnie przechodziły z jednej w drugą. Syntezator basowy ma w utworze podobne zadanie jak gitara basowa, z brzmieniem o odpowiedniej wadze i definicji, dobrze dobranym pod kątem współpracy z brzmieniem stopy. Staraj się unikać sytuacji, w której zasadniczy ton stopy i basu jest taki sam - np. ciężka stopa i twardy bas. Ich barwy zawsze powinny się uzupełniać - jeśli stopa jest lekka i ma dużo ataku, wówczas bas może brzmieć nisko i głęboko.

Krok po kroku
Zmiana scen w miksie przy użyciu ekstremalnej korekcji

1.

Jednym ze sposobów kreatywnego użycia ekstremalnej korekcji jest głęboka zmiana barwy dźwięku wybranego fragmentu przypominająca sytuację w filmie, kiedy zmienia się scena z tym samym dźwiękiem w tle (np. muzyka z estrady, a potem ta sama muzyka na zewnątrz pomieszczenia). W naszym przypadku zaaplikowaliśmy taką zmianę do jednego z fragmentów miksu (folder na DVD: 7. Zmiany scen).

2.

Możesz również dokonać bardziej ekstremalnych zmian. Tutaj zastosowaliśmy edycję polegającą na „zmniejszeniu” fragmentu. Cały miks został wysłany na korektor, który włącza się jedynie w trakcie trwania naszej wstawki. Użyliśmy filtrów górno- i dolnoprzepustowych oraz nieznacznej filtracji pasmowej, których zadaniem było wyeksponowanie środka. Zabieg ten sprawdza się w sytuacjach, gdy miks zaczyna być zbyt monotonny.

3.

Automatyzacji poddaliśmy działanie kontrolki Bypass w korektorze oraz częstotliwość odcięcia filtru górnoprzepustowego, który stopniowo otwiera się w czasie trwania wstawki. W ten sposób powstał efekt kontrastu budującego dynamikę przejścia, bardzo często stosowany w utworach z kręgu współczesnej muzyki dance.




Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
październik 2012
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Sennheiser MD 421 Kompakt
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó