Korekcja w praktyce

Korekcja w praktyce

Do wykreowania świetnie brzmiących miksów niezbędna jest gruntowna wiedza na temat korekcji, którą to właśnie zajmiemy się w niniejszym artykule.

Technologia
2012-10-18

Korekcja w tylu klasycznym

Do tej pory opisywaliśmy korekcję określaną jako cyfrową, z chirurgicznie działającymi filtrami, możliwością precyzyjnego dostrojenia do określonej częstotliwości, wyboru kształtu filtru i regulacją jego dobroci. Jest jednak jeszcze jeden typ korekcji, zwanej często korekcją w stylu analogowym. Wtyczki tego typu mają za zadanie odtworzenie charakteru brzmieniowego i prostej obsługi klasycznych analogowych korektorów. Wiele tego typu equalizerów może pracować z ustawionym na stałe (lub przełączanym) zakresem częstotliwości, z regulatorami tłumienia dla każdego z pasm. Jednym z najsłynniejszych korektorów tego typu jest Pultec EQP-1A - pasywny korektor lampowy. Jest duży, niebieski, ma gałki z bakelitu i brzmi fantastycznie. Znany jest głównie z tego, że potrafi nadać brzmieniu wyjątkowej łagodności i ciepła, które wynikają z konstrukcji filtrów i zastosowania lamp.

Pultec EQP-1A tak naprawdę ma tylko dwa zakresy regulacji: tony niskie i wysokie. Dla tonów wysokich mamy do dyspozycji podbijanie z charakterystyką dzwonową i tłumienie z charakterystyką półkową. W przypadku basów z kolei mamy dość dziwne połączenie półkowego podbicia i półkowego tłumienia. Obie charakterystyki mają inne nachylenie, a zatem jednoczesne podbicie i tłumienie w sposób bardzo interesujący wpływa na brzmienie zakresu wyższego basu. To pozwala uzyskać efektowne podbicie najniższych częstotliwości i ożywienie brzmienia w dość kłopotliwym zazwyczaj zakresie 200-400 Hz. Górne pasmo szczególnie ciekawie wypada w przypadku wokalu i innych sygnałów zawierających wiele szczegółów, dając jedwabiście gładkie brzmienie wysokich tonów, świetnie sprawdzające się zarówno podczas miksu jak i na etapie masteringu.

Pultec EQP-1A ma piękne brzmienie i jest bardzo ważnym elementem każdego profesjonalnego studia nagrań.

Obecnie mamy dostęp do wielu wirtualnych emulacji korektora Pultec EQP-1A. Oferują je firmy IK Multimedia, Universal Audio, Nomad Factory i Softube. Jedną z naszych ulubionych jest PSP NobleQ, której praktyczne wykorzystanie opisujemy niżej.

Krok po kroku
Klasyczna korekcja z wykorzystaniem PSP NobleQ

1.

Z prawej strony widzimy przykład „chirurgicznej” korekcji, na której skończyliśmy w przypadku basu, a którą teraz przełączymy w stan ominięcia (na płycie DVD znajdziesz pliki z porównaniem obu brzmień). Z lewej strony widzimy interfejs wtyczki PSP NobleQ - bardzo ciekawej współczesnej wersji korektora Pultec. W przeciwieństwie do oryginału można tu włączać i wyłączać zakresy, podbijać lub tłumić zakresy pasma wysokiego oraz aktywować funkcję emulacji brzmienia lampowego (folder na DVD: 9. Vintage EQ).

2.

Dodaliśmy do basu niskich tonów korzystając z filtru półkowego (tutaj jest to kontrolka Shelf Freq) ustawionego na 100 Hz, jednocześnie włączając tryb Valve. W ten sposób można uzyskać bardzo tłusty i okrągły dół. Emulacja brzmienia lampy zabrzmi ciekawiej, gdy zwiększymy efektywność tej funkcji (regulacji dokonuje się małą gałką obok przełącznika). Na DVD znajdziesz trzy przykłady brzmienia: z wyłączoną emulacją, ze średnim poziomem nasycenia i maksymalnym nasyceniem.

3.

Obok gałki podbicia dla filtru półkowego znajdziemy regulator tłumienia (kontrolka Atten). Przekręcając ją w prawo możemy uzyskać charakterystyczny „trick Pulteca”, o którym wspominaliśmy wyżej, pozwalający uporządkować brzmienie w zakresie niskiego środka (lub wyższego dołu, jeśli wolisz taką nazwę). Bas natomiast staje się bardzo ciepły i tłusty, co dodatkowo można podkreślić lampową saturacją.

4.

Korekcja typu Pultec działa też znakomicie w górnym zakresie pasma, rozjaśniając go i dodając mu blasku. Użyliśmy jej tutaj na tym samym hi-hacie co poprzednio, podkreślając filtrem półkowym (gałka Shelf Freq) pasmo powyżej 12 kHz, a filtrem pasmowym (Peak Freq Boost) zakres 6 kHz, ustawiając jednocześnie średnią szerokość filtru. W efekcie uzyskamy bardzo chrupkie brzmienie.

5.

Podbicie wysokiego pasma z wykorzystaniem korekcji Pultec działa znakomicie w przypadku wokalu - nic tak nie dodaje jedwabistej, mocno napowietrzonej góry do głosu jak tego typu efekt. Częstotliwość filtru półkowego (Shelf Freq) ustawiliśmy na ok. 12 kHz, co dodało brzmieniu powietrza. W filtrze pasmowym ustawiliśmy kontrolkę Peak Freq Boost na ok. 5 kHz. Z takim brzmieniem wokal będzie się unosił nad resztą miksu.







Subtelna saturacja

Wtyczki w analogowym stylu oprócz korekcji często również oferują delikatną saturację (nasycanie), której zadaniem jest emulacja efektu delikatnego zniekształcania sygnału wprowadzanego przez niektóre urządzenia analogowe. W przypadku wtyczki NobleQ ta funkcja jest opcjonalna, ale w wielu innych korektorach wtyczkowych jest ona stale aktywna. Jeśli nie jesteś pewien, czy Twoja wtyczka wprowadza taki efekt, spróbuj przepuścić przez nią czyste tony sinusoidalne z różnym poziomem i różnymi częstotliwościami. Jeśli w analizatorze widma na wyjściu zauważysz pojawiające się tony harmoniczne, to znak, że Twój korektor dodaje zniekształceń. Dodatkowe harmoniczne mogą subtelnie ocieplić przetwarzany dźwięk.

Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
październik 2012
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Sennheiser MD 421 Kompakt
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó