Ableton Live 10 - na chwilę przed numerem 11

Ableton Live 10 - na chwilę przed numerem 11

Na krótko przed premierą nowej odsłony programu Ableton Live prezentujemy kompendium wiedzy o wersji numer 10. Jeżeli myślicie o przejściu na Live to jest to dobry moment, ponieważ każda zarejestrowana licencja Ableton Live 10 otrzyma darmową aktualizacje do 11. Ponadto do premiery numeru 11 wszystkie licencje Live 10 mają niższą cenę o 20%. Tym bardziej warto zapoznać się z naszym przewodnikiem po tym jednym z najpopularniejszych programów DAW.

Technologia
2020-11-23
Krok po kroku
2. Programowanie partii syntezatora w widoku aranżacji

1.

W nowym projekcie Live (aktywowanym w menu File > New Live Set) przełącz się do widoku aranżacji, używając przycisku View lub klawisza tabulatora. Ustaw tempo sesji wyrażone w BPM (bity na minutę), klikając lub przeciągając w oknie w lewym górnym rogu interfejsu programu. W naszym przypadku wybraliśmy tempo 108 BPM.

2.

W sekcji Categories przeglądarki, zaznacz opcję Instruments i wybierz dowolne źródło dźwięku – w naszym przypadku jest to syntezator Wavetable (pojawił się w Live 10). Aby go załadować, przeciągnij instrument na ścieżkę MIDI. Upewnij się, że przycisk nagrywania dla ścieżki podświetlany jest na czerwono i że słyszysz dźwięki grane na klawiaturze.Tekst

3.

Otwórz menu Wavetable i wybierz preset – są one podzielone pod kątem typu instrumentu. Kliknięcie niebieskiego przycisku słuchawek aktywuje podsłuch aktualnie zaznaczonego brzmienia odgrywanego za pośrednictwem przykładowej partii. Zdecydowaliśmy się na preset Collossus Guitar z grupy Synth Keys, ładując go podwójnym kliknięciem.

4.

Stwórz nowy klip MIDI, klikając i przeciągając wzdłuż ścieżki MIDI na obszarze odpowiadającym długości partii, którą chcesz stworzyć. W naszym przypadku są to dwa takty. Kliknij prawym klawiszem myszy na zaznaczonym obszarze i z menu wybierz Insert MIDI Clip. Alternatywnie możesz skorzystać ze skrótu Shift/Command+M.

5.

Cienka szara belka z trójkątami na obu końcach to obszar zapętlenia (Loop Bracket). Kliknięcie i przeciąganie belki obszaru zapętlenia zmienia jego położenie, a przeciąganie krawędzi zmienia granice obszaru. Aby zapętlenie zaczęło „obowiązywać”, kliknij prawym klawiszem wybierając Loop z menu albo aktywuj przycisk Loop w sekcji transportu.

6.

Przeciągnij w górę granicę obszaru Device View, powiększając widok edytora pianolowego. Wciśnięcie B na klawiaturze aktywuje tryb Draw, w którym kliknięcie powoduje wstawienie nuty w wybranym miejscu. Aktywowanie niebieskich słuchawek powyżej klawiatury pozwala usłyszeć wstawiane w edytorze dźwięki. Nutę można skasować klikając na niej ponownie.

7.

Nuty są wstawiane w domyślnej długości wyznaczonej przez rozdzielczość siatki tempa, w tym wypadku ustawionej szesnastkowo. Aby grupowo zmienić długość, użyj zaznaczającego wszystkie nuty skrótu Command+A, a następnie przeciągnij prawą krawędź jednej z nut, tym samym wydłużając lub skracając wszystkie wchodzące w skład zaznaczenia.

8.

Mając cały czas aktywne zaznaczenie, wciśnij klawisz B, wyłączając tryb Draw. Wciśnij klawisz Alt (Option) i przeciągnij całą partię w górę, tworząc kopie zaprogramowanych nut, a w praktyce dwudźwięki. Włączając odtwarzanie przekonasz się, że niektóre z nich brzmią nieczysto – są one tutaj widoczne pod postacią zaznaczonych zdarzeń.

9.

Kliknij z Shiftem aby zaznaczyć niewłaściwe nuty, a następnie przeciągnij, by zmienić ich wysokość – w tym wypadku pół tonu w dół. Możesz też dokonać tego samego za pomocą klawisza kursora w dół w klawiaturze komputera. W podobny sposób dokonuje się przestrojenia w górę, tym razem używając strzałki w górę.

 




















Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
październik 2020
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó