Ableton Live 10 - na chwilę przed numerem 11

Ableton Live 10 - na chwilę przed numerem 11

Na krótko przed premierą nowej odsłony programu Ableton Live prezentujemy kompendium wiedzy o wersji numer 10. Jeżeli myślicie o przejściu na Live to jest to dobry moment, ponieważ każda zarejestrowana licencja Ableton Live 10 otrzyma darmową aktualizacje do 11. Ponadto do premiery numeru 11 wszystkie licencje Live 10 mają niższą cenę o 20%. Tym bardziej warto zapoznać się z naszym przewodnikiem po tym jednym z najpopularniejszych programów DAW.

Technologia
2020-11-23
Krok po kroku
3. Konfiguracja interfejsu audio

1.

W preferencjach Live, w zakładce Audio wybierz driver CoreAudio dla komputerów Mac lub ASIO dla PC. Mniejsze wartości bufora redukują opóźnienie pomiędzy wciśnięciem klawisza a pojawieniem się dźwięku, ale jednocześnie zwiększają obciążenie CPU. W miarę rozbudowy projektu, bufor można stopniowo zwiększać, zwiększając wydajność komputera.

2.

Kolejnym krokiem jest wskazanie interfejsu audio, z którym będzie współpracował Live. Aby mieć możliwość nagrywania różnych źródeł sygnału z zachowaniem najlepszej jakości, warto wykorzystać zewnętrzny interfejs audio. W naszym przypadku jest to podłączany przez USB Focusrite Scarlett 2i2, który wskazaliśmy w menu Audio Input Device.

3.

Jeśli do odsłuchu wykorzystujesz słuchawki podłączone do komputera lub wbudowane głośniki, w menu Audio Output Device zostaw Built-in Output. Jeśli natomiast korzystasz z odsłuchu podłączonego do wyjść liniowych zewnętrznego interfejsu audio, wskaż go w menu, zaznaczając te kanały, przez które Live będzie przesyłał dźwięk do monitorów.









Nagrywanie w Ableton Live

Choć słuchawki podłączone do wyjścia audio w komputerze z powodzeniem sprawdzą się przy podstawowej pracy z Live, to jeśli chodzi o nagrywanie, dużo lepszą opcją jest zewnętrzny interfejs audio. Większość z nich podłączamy do komputera przez USB lub Thunderbolt, a dwukanałowe, dobrej klasy urządzenie można już kupić za 500-600 zł. Interfejs umożliwia bezpośrednie podłączenie takich źródeł sygnału jak instrumenty elektryczne i elektroniczne oraz mikrofony, co otwiera pełnię możliwości w zakresie rejestracji – od prostych sampli do partii wokalnych czy instrumentalnych. Źródłem dźwięku mogą być mikrofony dynamiczne i pojemnościowe podłączane do wejść mikrofonowych XLR; gitary elektryczne, podłączane do wejść Hi-Z wtykiem TS 6,3 mm; oraz syntezatory i maszyny perkusyjne, które podłączamy do wejść liniowych za pomocą złącza TS lub TRS 6,3 mm.

Interfejsy mają też przynajmniej jedną parę wyjść liniowych, które pozwolą na wyprowadzenie sygnału do pary monitorów aktywnych – zdecydowanie najlepszej opcji, jeśli chodzi o miks materiału audio. W tym przypadku warto zadbać o optymalną adaptację akustyczną pomieszczenia oraz o to, by sąsiedzi wykazywali się daleko posuniętą tolerancją wobec naszej twórczości. W przeciwnym wypadku lepszą opcją będą słuchawki, choć głośniki wciąż pozostają najbardziej naturalnym sposobem reprodukcji dźwięku.

W naszym przykładzie pokażemy sposób rejestracji pojedynczego klipu audio w widoku sesji. Domyślnie Live pozwala na uzbrojenie do nagrywania tylko jednej ścieżki w danym momencie, ale można nagrywać ich więcej, klikając prawym klawiszem na przycisku uzbrojenia nagrywania i odznaczając opcję Arm Exclusive.

Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
październik 2020
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Earthworks SR117 - mikrofon pojemnościowy wokalny
Sennheiser HD 490 PRO Plus - słuchawki studyjne
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó