Ableton Live 10 - na chwilę przed numerem 11

Ableton Live 10 - na chwilę przed numerem 11

Na krótko przed premierą nowej odsłony programu Ableton Live prezentujemy kompendium wiedzy o wersji numer 10. Jeżeli myślicie o przejściu na Live to jest to dobry moment, ponieważ każda zarejestrowana licencja Ableton Live 10 otrzyma darmową aktualizacje do 11. Ponadto do premiery numeru 11 wszystkie licencje Live 10 mają niższą cenę o 20%. Tym bardziej warto zapoznać się z naszym przewodnikiem po tym jednym z najpopularniejszych programów DAW.

Technologia
2020-11-23
Krok po kroku
6. Programowanie samplowanego bitu w widoku aranżacji

1.

Przełącz się do widoku aranżacji i w zakładce Categories zaznacz pozycję Samples. Pojawi się lista pojedynczych dźwięków (one-shot) dostępnych wraz z programem Live. W oknie wyszukiwarki zacznij wpisywanie słowa „kick”. Po wpisaniu całego słowa na liście pojawią się wszystkie sample, w których nazwie znajduje się zwrot „kick”.

2.

Każde zaznaczenie będzie podświetlane kolorem żółtym, aby przypominać o tym, że filtr wyszukiwania pozostaje aktywny i sugerując, by wyłączyć go, gdy znalazłeś to, czego szukałeś i chcesz przejść do kolejnego wyszukiwania. Upewnij się, że niebieska ikona słuchawek na dole przeglądarki jest aktywna, pozwalając odsłuchać zaznaczoną próbkę.

3.

Zaznacz pierwszy dźwięk na liście, by go odsłuchać. Możesz klikać wybiórczo albo korzystając z przycisków kursorów na klawiaturze, przesłuchiwać je jeden po drugim do momentu, aż znajdziesz szukane brzmienie. Odpowiadającą Ci próbkę stopy przeciągnij do okna aranżacji na ścieżkę audio, umieszczając w przeznaczonym dla niej miejscu.

4.

Jeśli w aranżacji nie ma żadnej ścieżki audio, zostanie ona automatycznie stworzona w momencie przeciągania klipu. Przeciąganie klipu z wciśniętym klawiszem Alt, pozwala przenieść jego kopię na wybrane miejsce. Chcąc wielokrotnie powielić klip w klasycznym metrum 4/4, zaznacz obszar odpowiadający ćwierćnucie i powielaj go skrótem Cmd+D.

5.

Przeciągając krawędzie zaznaczenia pętli ustawiasz obszar, który będzie stale odtwarzany (w tym przypadku cztery takty). Zapętlenie można aktywować skrótem Cmd+L albo przyciskiem pętli w sekcji transportu. Po uruchomieniu odtwarzania, obszar będzie grał w zapętleniu, podczas gdy Ty możesz dokonywać w nim zmian w czasie rzeczywistym.

6.

Powtórz opisany wyżej proces, tym razem dodając do aranżacji próbkę klaśnięcia (clap). W naszym przypadku skorzystaliśmy z pliku Clap 808 Light Quick. Przeciągnij próbkę z przeglądarki do okna sesji, umieszczając ją na drugiej ścieżce, powielając i ustawiając tak, by pojawiała się na każdym kolejnym parzystym uderzeniu wcześniej wstawionej próbki stopy.

7.

Kontynuuj prace nad swoim bitem, dodając kolejne jego elementy. Tutaj użyliśmy otwartego hi-hatu 909, wcześniej szukając pliku „hihat” w kategorii Drums i wybierając Hihat Silver Open. Hi-hat znalazł się pomiędzy kolejnymi uderzeniami stopy. Czas wybrzmiewania tej próbki okazał się zbyt długi, więc skróciliśmy ją przeciągając w lewo prawą krawędź klipu.

8.

Za pomocą tłumików w kanałach ustaw odpowiednią równowagę głośności pomiędzy elementami bitu. Dokonuje się tego przeciągając kursorem na niebieskim polu pod prostokątem z numerem kanału, będącym jednocześnie jego wyłącznikiem. W tym przypadku zmniejszyliśmy głośność stopy do -2 dB, a otwartego hi-hatu do -3,1 dB.

9.

Mając już czterotaktowy bit, możesz zaznaczyć przeciągnięciem całą pętlę, a następnie dokonać jej wielokrotnego powielenia dla stworzenia podstawowego szkieletu całej aranżacji. W kolejnych kopiach można też dodawać i ujmować różne elementy, aby tą metodą wprowadzić zróżnicowanie w kolejnych alteracjach naszej podstawowej partii rytmicznej.

 
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
październik 2020
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Earthworks SR117 - mikrofon pojemnościowy wokalny
Sennheiser HD 490 PRO Plus - słuchawki studyjne
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó