Ableton Live 10 - na chwilę przed numerem 11

Ableton Live 10 - na chwilę przed numerem 11

Na krótko przed premierą nowej odsłony programu Ableton Live prezentujemy kompendium wiedzy o wersji numer 10. Jeżeli myślicie o przejściu na Live to jest to dobry moment, ponieważ każda zarejestrowana licencja Ableton Live 10 otrzyma darmową aktualizacje do 11. Ponadto do premiery numeru 11 wszystkie licencje Live 10 mają niższą cenę o 20%. Tym bardziej warto zapoznać się z naszym przewodnikiem po tym jednym z najpopularniejszych programów DAW.

Technologia
2020-11-23
Krok po kroku
9. Warping w Simplerze

1.

Simpler to dostępny w Live prosty sampler przeznaczony do wyzwalania próbek audio przez komunikaty MIDI z klawiatury lub innych kontrolerów, również dysponujący własnym algorytmem warpingu. Simpler jest instrumentem MIDI, zatem wybierając go z kategorii Instruments, powinniśmy umieścić go na pustej ścieżce w tym właśnie formacie.

2.

Wybierz dowolną próbkę z kategorii Samples – w naszym przypadku jest to pętla perkusyjna Dubstep Claps 70bpm. Przeciągnij plik z biblioteki do Simplera w widoku Device View (na obszar oznaczony napisem Drop Samples Here). Po załadowaniu próbki, w interfejsie Simplera pojawi się przebieg zaimportowanego pliku.

3.

Trzymając klawisz na klawiaturze MIDI odtwórz zapętlony klip. Domyślnie będzie on grał z oryginalną wysokością i szybkością tylko wtedy, gdy naciśniesz C3. Niższe nuty uaktywnią wolniejsze odtwarzanie i niższy dźwięk, a wyższe szybsze odtwarzanie i wyższy dźwięk. Jest tak dlatego, że materiał nie został jeszcze poddany warpingowi.

4.

Włącza go dopiero kliknięcie przycisku Warp. W domyślnym trybie RePitch, pętla pozostaje w synchronizacji z tempem sesji i gra ze swoją oryginalną wysokością. Zmieniając tempo sesji, zmienia się tempo pętli odtwarzanej w Simplerze, a odstrojenie podąży za jego zmianą – będzie niższe przy wolniejszym tempie i wyższe przy szybszym. Tak jak w magnetofonie.

5.

Po przełączeniu warpingu do trybu Beats, tempo pętli dopasowuje się do tempa sesji, a zmiana tego ostatniego parametru nie będzie powodować zmiany wysokości dźwięku. Możesz jednak ją zmieniać, grając na klawiaturze nuty o różnej wysokości, choć samo tempo w każdym przypadku pozostanie w pełnej synchronizacji do tempa projektu.

6.

Poddamy próbkowaniu monofoniczną sekwencję syntezatora. Z materiałów online towarzyszących temu wydaniu naszego magazynu przenieś plik Sequence.wav do nowej instancji Simplera. Z wykorzystaniem tego brzmienia zagraj akord – każdy dźwięk będzie odtwarzany z inną wysokością i szybkością, dając chaotyczny efekt.

7.

Włącz warping i zagraj akord ponownie. Każdy głos próbki zachowuje pełną synchronizację, grając w tym samym tempie, ale z różną wysokością, tworząc czystą, polifoniczną sekwencję. Warping pozwala zatem grać rytmiczne sekwencje o tej samej długości i w takim samym tempie, z jednoczesną zmianą wysokości podążającą na nutami MIDI.

8.

Technikę tę można zastosować także wobec nagranych samodzielnie materiałów, dopasowując je do tempa projektu. W czystym projekcie Live z tempem 108 BPM umieść na ścieżce audio plik Coffee Tin.wav, będący partią perkusyjną nagraną bez metronomu. Włącz metronom Live i odtwarzanie, by przekonać się, że mamy tu problem z tempem.

9.

Przeciągnij klip Coffee Tin do Simplera i przesuń trójkątne markery tak, aby początek i koniec sekcji audio dopasowały się do siatki tempa. Kliknięcie przycisku 4 Bars aktywuje automatyczny warping i pozwoli uzyskać 4-taktową, wyrównaną rytmicznie pętlę. Zmiana wysokości nut MIDI spowoduje zmianę wysokości pętli, nie zmieniając jej tempa.

 
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
październik 2020
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Earthworks SR117 - mikrofon pojemnościowy wokalny
Sennheiser HD 490 PRO Plus - słuchawki studyjne
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó