Ableton Live 10 - na chwilę przed numerem 11

Ableton Live 10 - na chwilę przed numerem 11

Na krótko przed premierą nowej odsłony programu Ableton Live prezentujemy kompendium wiedzy o wersji numer 10. Jeżeli myślicie o przejściu na Live to jest to dobry moment, ponieważ każda zarejestrowana licencja Ableton Live 10 otrzyma darmową aktualizacje do 11. Ponadto do premiery numeru 11 wszystkie licencje Live 10 mają niższą cenę o 20%. Tym bardziej warto zapoznać się z naszym przewodnikiem po tym jednym z najpopularniejszych programów DAW.

Technologia
2020-11-23
Krok po kroku
8. Obróbka czasowa wokalu pod kątem remiksu

1.

Obróbka czasowa partii wokalnej z wykorzystaniem warpingu jest znacznie trudniejsza niż w przypadku pętli perkusyjnej, ponieważ pojawiają się większe trudności z wykryciem węzłów rytmicznych. Zobaczmy jak sobie z tym poradzić, importując do programu plik z partią wokalną – czy to za pomocą przeciągnięcia z managera plików czy też z przeglądarki Live.

2.

Dwukrotne kliknięcie na pliku pod postacią klipu otworzy okno Clip View Sample, zaś kliknięcie przycisku Warp aktywuje obróbkę czasową. Posłuchaj wokalu w kontekście rytmu, a następnie znajdź pierwsze słowo, które zaczyna się niezgodnie z rytmem. W naszym przypadku jest to fraza „Take some time”, odstająca rytmicznie od bitu.

3.

Powiększ obszar tej frazy i ustaw kursor w miejscu, w którym wykres fali dźwiękowej przecina oś zero. Wstaw znacznik warpingu dwukrotnym kliknięciem. Powiększ obszar i włącz odtwarzanie, aby upewnić się, że widzisz cały początek frazy. Pozycję znacznika warpingu można zmieniać z wciśniętym klawiszem Shift.

4.

Kliknij na znaczniku prawym klawiszem myszy i z rozwijanego menu wybierz Set 1.1.1 Here. W ten sposób znacznik ten stanie się punktem, od którego warping zacznie swoje działanie, funkcjonując jako węzeł będący odniesieniem dla dalszych prac nad dopracowaniem rytmiki wokalu. Często też ten jeden znacznik w zupełności wystarczy.

5.

W oknie Seg. BPM (czyli Segment BPM) w widoku klipu, Live wyświetla sugerowane tempo pliku audio. W tym momencie pokazuje tempo naszej sesji (120 BPM), ponieważ materiał audio nie został poddany warpingowi. Wstawimy teraz kolejny znacznik w miejscu wyraźnego akcentu wokalu, zazwyczaj dwa lub trzy takty od pierwszego znacznika.

6.

W naszym przypadku dobrym kandydatem jest początek słowa „tell” z frazy „Tell me”, znajdujący się cztery takty dalej. Używając pierwszego znacznika jako węzła, możemy rozciągnąć dźwięk dodając nowy znacznik i przeciągając go tak, aby początek „t” trafił na początek taktu 5. Pozostała część dźwięku dopasuje się do tak dokonanej edycji.

7.

Sprawdź efekt działania warpingu, słuchając wokalu w kontekście rytmu lub metronomu, zwracając uwagę na to, czy znaczniki transjentów układają się równo względem siatki tempa. Jeśli zauważysz jakieś odchylenia, skoryguj je odpowiednio przeciągając znaczniki transjentów, które w wyniku tego zabiegu zmieniają się w znaczniki warpingu.

8.

W okienku Seg. BPM pojawi się nowa wartość, znacznie bardziej zbliżona do tempa oryginalnego pliku audio. Z menu Warp Mode wybierz odpowiedni do materiału algorytm – w przypadku wokalu najlepsze efekty pozwoli uzyskać tryb Complex lub Complex Pro. Obciążenie procesora wzrośnie, ale w finalnym materiale będzie znacznie mniej artefaktów.

9.

Na koniec przesuń znacznik startowy klipu do takiego miejsca, od którego z chwilą aktywacji powinno rozpocząć się odtwarzanie. Kliknięcie przycisku Save zapisze aktualne ustawienia znaczników warpingu w klipie. Mając już wokal ustawiony optymalnie względem siatki tempa, możesz nim swobodnie manipulować w ramach sesji remiksu.

 
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
październik 2020
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó