Bezpłatny program - Cherry Audio Voltage Modular Nucleus
Otwieramy przed Tobą drzwi do świata syntezy modularnej, która pod względem możliwości nie ma sobie równych. Co istotne, możesz wejść do tego sonicznego uniwersum całkowicie za darmo!
Otwieramy przed Tobą drzwi do świata syntezy modularnej, która pod względem możliwości nie ma sobie równych. Co istotne, możesz wejść do tego sonicznego uniwersum całkowicie za darmo!
Do kreatywnej degradacji brzmieniowej warto wykorzystać dostępny w Voltage Modular Nucleus moduł Distortion, ale nie jest on jedynym elementem pozwalającym na przybrudzenie dźwięku. Nieoczywistym narzędziem do takich prac może być też moduł Sample And Hold, który próbkuje wchodzący na niego sygnał, przez wyznaczony zegarem czas utrzymując poziom zmierzonego napięcia chwilowego. Można go zatem wykorzystać w podobny sposób, jak to zwykliśmy czynić z procesorami typu bitcrusher. Włączając Sample And Hold w torze audio i wyzwalając jego wejście Trigger sygnałem z oscylatora generującego wysoką częstotliwość można uzyskać bardzo interesujący dźwięk – ziarnisty i metaliczny.
Bazujący na module Sample & Hold stereofonicznym efekt o nazwie TW Dezorganizator, który znajdziecie wśród presetów dostępnych wraz z Voltage Modular Nucleus.
Wykorzystaliśmy moduł S&H w stereofonicznym efekcie TW Dezorganizator, który znajdziecie wśród presetów dostępnych wraz z Voltage Modular Nucleus. To ciekawa struktura, w której sygnał podzielony jest na trzy tory równoległe: Bitcrusher, Distortion i Clean. Ich poziomy reguluje się kontrolkami Perform, odpowiednio ustawiając proporcję między efektami a sygnałem czystym. Do sterowania wyzwalaniem modułów S&H użyto dwóch oscylatorów pracujących w trybie modulacji częstotliwości, z których sygnał poddany jest filtracji z dużym poziomem rezonansu. Regulując Cutoff w filtrze można zmieniać charakter efektu bitcrushera. Moduł S&H zastosowaliśmy także w presecie syntezatorowym TW KaczeGadanie, w którym we współpracy z modulowanym częstotliwościowo oscylatorze pełni on rolę generatora przebiegów przypadkowych, jeśli chodzi o wysokość dźwięku, przy zachowaniu synchronizacji do tempa.
Klikanie myszką i przeciąganie kabli na ekranie to fajna zabawa, ale już z jednoczesną obsługą kilku parametrów może być poważny problem. Tę kwestię można jednak sprawnie rozwiązać, ponieważ Voltage Modular Nucleus z radością współpracuje z zewnętrznymi kontrolerami sprzętowymi. Gdy już dopracujesz się jakiejś konkretnej, satysfakcjonującej Cię konfiguracji i wiesz, które gałki i w których modułach będą odgrywać najważniejszą rolę w procesie kształtowania barwy, to potem już jest z górki. W ustawieniach Audio/MIDI zaznacz podłączony do komputera kontroler MIDI. Kliknij prawym klawiszem na kontrolce, którą chciałbyś sterować sprzętowo, wybierz MIDI Learn, a następnie poruszaj dowolnym manipulatorem w kontrolerze. Od tego momentu możesz już regulować parametr także sprzętowo. Przydatną opcją jest możliwość przypisania kilku kontrolek jednocześnie do regulatorów i przycisków w sekcji Perform, a następnie przyporządkowanie tych ostatnich do sprzętowego kontrolera. W ten sposób można dokonywać jednoczesnej i współbieżnej zmiany wielu parametrów jednym manipulatorem w kontrolerze MIDI.
W przypadku syntezatorów modularnych mamy do czynienia z dwoma rodzajami połączeń: sygnałowych i sterujących. Te pierwsze to dźwięk, który możemy usłyszeć, a te drugie (jakkolwiek też mogące być słyszalne) to sygnały nie będące dźwiękiem per se: zmieniające się napięcia, przebiegi synchronizacji, impulsy wyzwalające (bramkujące), komunikaty napięciowe określające wysokość dźwięku itd. Zasady rozdzielania jednych typów sygnału od drugich trzymano się dość długo, aż do końca pierwszego okresu funkcjonowania syntezatorów analogowych na rynku.
Aby Voltage Modular Nucleus mógł współpracować z naszym interfejsem audio oraz kontrolerami MIDI należy upewnić się, że są one widoczne i zaznaczone w opcjach programu.
Później jednak, głównie za sprawą systemu modularnego Doepfera, który dał początek formatowi Eurorack, zrezygnowano z wyraźnego podziału, a sygnały analogowe i sterujące mogą funkcjonować na tej samej płaszczyźnie. O jednym trzeba jednak pamiętać – sygnały będą słyszalne, gdy będą falą w jakimś sensie periodyczną, a częstotliwości w nich zawarte znajdą się w przedziale od 20 Hz do 20 kHz. Jeśli zmiany będą nieperiodyczne a ich częstotliwość znajdzie się poza granicami pasma audio, raczej nie użyjemy ich bezpośrednio w charakterze materiału sonicznego, choć mogą na niego wpływać pośredni, na przykład przez modulację.
Dzięki funkcji MIDI Learn przypisanie dowolnej kontrolki w Voltage Modular Nucleus do manipulatorów sprzętowych w kontrolerze MIDI nie stanowi żadnego problemu.
We współczesnych modularach wirtualnych nie ma ograniczeń w kontekście mieszania obu tych typów sygnału. Wręcz przeciwnie – zastosowanie sygnałów audio do sterowania, a sygnałów sterujących jako nośników dźwięku stało się znakiem charakterystycznym wielu ciekawych, oryginalnych barw. I o ile w przypadku sprzętowego Euroracka istnieje jakaś szansa, że poprzez nieprzemyślane połączenie coś uszkodzimy (choć jest ona naprawdę niewielka), to w przypadku oprogramowania taka ewentualność nie istnieje. Jedynym wyjątkiem jest dokonanie takiej konfiguracji, w której na wyjściu modulara pokaże się tak duży sygnał, że może spowodować uszkodzenie monitorów odsłuchowych. Dlatego wszelkich mniej oczywistych zmian należy dokonywać na ściszonym regulatorze głośności monitorów.