Krok po kroku
6. Edycja dźwięku basu
1.
Jeśli interesujesz się syntezą dźwięku, to z pewnością dostrzegłeś podobieństwo stworzonego przez nas brzmienia z wieloma barwami tego typu pochodzącymi ze znanych syntezatorów basowych. Podkreśl jego charakter przełączając Range w drugim oscylatorze na wartość 32’ (w wielu instrumentach zakres odnosi się do długości piszczałek w organach).
2.
Aby uzyskać tłustą barwę basową typową dla Minimooga, dodaj trzeci oscylator. Wyprowadź z niego sygnał piłokształtny na 3 wejście w mikserze, ustawiając jego poziom na połowę zakresu regulacji. Przełącz Range na 32, a na wejście Keyb CV podaj sygnał Pitch z modułu CV Outs, tak jak w przypadku pozostałych dwóch oscylatorów.
3.
Regulator Frequency w pierwszym oscylatorze ustaw na -0.10, a tę samą kontrolkę w trzecim oscylatorze na +0.10. Owo subtelne odstrojenie pozwoli uzyskać typowy dla syntezatorów analogowych efekt zdudniania, który w znacznej mierze odpowiedzialny jest za mocne i wyraziste brzmienie starszych instrumentów elektronicznych.
4.
Dodamy intensywności do brzmienia, wykorzystując funkcję rezonansu filtru. Przełącz go w tryb 24 dB, a regulator Resonance ustaw na wartość w okolicach 34%. Zmianę poziomu sygnału wynikającą ze zmiany rezonansu skompensuj regulatorem Volume w sekcji Main Outs. Na koniec przejdź do obwiedni filtru i zmniejsz poziom Sustain.
Sekwencer na sterydach
Sekwencer w Voltage Nucleus jest czymś więcej niż generatorem ósemkowych pochodów. Wyobraź sobie jego zastosowanie w charakterze programowalnego LFO, w którym zastosowanie parametru Glide umożliwia płynne przechodzenie pomiędzy poszczególnymi krokami. Jeszcze innym sposobem jego wykorzystania jest sterowanie czasem, na przykład przy zmianie częstotliwości LFO, a nawet parametrami drugiego sekwencera. I wreszcie, sekwencer może też być generatorem 8-elementowej obwiedni. Uzyskamy to odpowiednio wykorzystując parametry Start i Stop, które posłużą do wyzwolenia i zatrzymania przebiegu. W takiej właśnie sytuacji przyda się oscyloskop, dzięki któremu możemy obserwować kształt ustawianego przebiegu. Aby zrealizować ten scenariusz, potrzebny nam będzie moduł Sync Divider sterowany z wyjścia Trig Out sekwencera. Wyzwalamy ten ostatni sygnałem Gate z klawiatury (a zatem po wciśnięciu klawisza); jego zatrzymanie nastąpi po określonym odcinku czasu, którego długość wynika z ustawienia podziału w Sync Divider i częstotliwości Rate w sekwencerze. Wartościami Gate Time oraz Glide ustawimy odpowiedni kształt obwiedni, którą można zaaplikować np. do filtracji czy głośności sygnału.
Inną cechą sekwencera jest możliwość ręcznego bądź automatycznego wyzwalania kolejnych kroków. W ten sposób można każdym wciśnięciem klawisza klawiatury wyzwalać następny krok w sekwencji, objawiający się wystąpieniem komunikatu CV/gate na wyjściu sekwencera. A co powiesz na użycie sekwencera jako oscylatora? Można tego dokonać synchronizując sekwencer do przychodzącego sygnału audio z oscylatora, poprzez podanie go na wejście External Clock.