Bezpłatny program - Cherry Audio Voltage Modular Nucleus

Bezpłatny program - Cherry Audio Voltage Modular Nucleus

Otwieramy przed Tobą drzwi do świata syntezy modularnej, która pod względem możliwości nie ma sobie równych. Co istotne, możesz wejść do tego sonicznego uniwersum całkowicie za darmo!

Technologia
2020-03-01









Krok po kroku
6. Edycja dźwięku basu

1.

Jeśli interesujesz się syntezą dźwięku, to z pewnością dostrzegłeś podobieństwo stworzonego przez nas brzmienia z wieloma barwami tego typu pochodzącymi ze znanych syntezatorów basowych. Podkreśl jego charakter przełączając Range w drugim oscylatorze na wartość 32’ (w wielu instrumentach zakres odnosi się do długości piszczałek w organach).

2.

Aby uzyskać tłustą barwę basową typową dla Minimooga, dodaj trzeci oscylator. Wyprowadź z niego sygnał piłokształtny na 3 wejście w mikserze, ustawiając jego poziom na połowę zakresu regulacji. Przełącz Range na 32, a na wejście Keyb CV podaj sygnał Pitch z modułu CV Outs, tak jak w przypadku pozostałych dwóch oscylatorów.

3.

Regulator Frequency w pierwszym oscylatorze ustaw na -0.10, a tę samą kontrolkę w trzecim oscylatorze na +0.10. Owo subtelne odstrojenie pozwoli uzyskać typowy dla syntezatorów analogowych efekt zdudniania, który w znacznej mierze odpowiedzialny jest za mocne i wyraziste brzmienie starszych instrumentów elektronicznych.

4.

Dodamy intensywności do brzmienia, wykorzystując funkcję rezonansu filtru. Przełącz go w tryb 24 dB, a regulator Resonance ustaw na wartość w okolicach 34%. Zmianę poziomu sygnału wynikającą ze zmiany rezonansu skompensuj regulatorem Volume w sekcji Main Outs. Na koniec przejdź do obwiedni filtru i zmniejsz poziom Sustain.




Sekwencer na sterydach

Sekwencer w Voltage Nucleus jest czymś więcej niż generatorem ósemkowych pochodów. Wyobraź sobie jego zastosowanie w charakterze programowalnego LFO, w którym zastosowanie parametru Glide umożliwia płynne przechodzenie pomiędzy poszczególnymi krokami. Jeszcze innym sposobem jego wykorzystania jest sterowanie czasem, na przykład przy zmianie częstotliwości LFO, a nawet parametrami drugiego sekwencera. I wreszcie, sekwencer może też być generatorem 8-elementowej obwiedni. Uzyskamy to odpowiednio wykorzystując parametry Start i Stop, które posłużą do wyzwolenia i zatrzymania przebiegu. W takiej właśnie sytuacji przyda się oscyloskop, dzięki któremu możemy obserwować kształt ustawianego przebiegu. Aby zrealizować ten scenariusz, potrzebny nam będzie moduł Sync Divider sterowany z wyjścia Trig Out sekwencera. Wyzwalamy ten ostatni sygnałem Gate z klawiatury (a zatem po wciśnięciu klawisza); jego zatrzymanie nastąpi po określonym odcinku czasu, którego długość wynika z ustawienia podziału w Sync Divider i częstotliwości Rate w sekwencerze. Wartościami Gate Time oraz Glide ustawimy odpowiedni kształt obwiedni, którą można zaaplikować np. do filtracji czy głośności sygnału.

Inną cechą sekwencera jest możliwość ręcznego bądź automatycznego wyzwalania kolejnych kroków. W ten sposób można każdym wciśnięciem klawisza klawiatury wyzwalać następny krok w sekwencji, objawiający się wystąpieniem komunikatu CV/gate na wyjściu sekwencera. A co powiesz na użycie sekwencera jako oscylatora? Można tego dokonać synchronizując sekwencer do przychodzącego sygnału audio z oscylatora, poprzez podanie go na wejście External Clock.

Star icon
Produkty miesiąca
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó
Estrada i Studio Newsletter
Krótko i na temat, zawsze najświeższe informacje