12 najciekawszych syntezatorów wirtualnych

12 najciekawszych syntezatorów wirtualnych

Od półmodularnych potworów do przekonująco brzmiących wirtualnych analogów, poprzez pulsujące tablice próbek, samplowane plamy dźwiękowe, zestawy efektów modulacyjnych i wszystko inne – zapraszamy do świata współczesnych instrumentów!

Technologia
2020-12-27

UVI Falcon 2 - nieograniczona kreatywność

UVI Falcon to w zasadzie w pełni funkcjonalna wersja UVI Workstation – bezpłatnego modulara tej firmy. Pełna w dosłownym znaczeniu! To najprawdopodobniej najbardziej funkcjonalny instrument wirtualny dostępny obecnie na rynku. Falcon 2 ma oscylatory, które mogą odtwarzać cokolwiek, od analogowych przebiegów poprzez sample, tablice próbek, dźwięki perkusyjne, organowe oraz generowane granularnie i addytywnie. Jest przy tym w pełni wielobrzmieniowy, co oznacza, że można w nim uruchomić wiele różnych syntezatorów zapisanych jako partie (Part), każdy sterowany oddzielnym kanałem MIDI. Z kolei grupę partii możemy zapisać jako wielosyntezatorowy Program, z przypisaniem stref, warstw i podziałem klawiatury dla każdej z partii. W jednej wtyczce mamy zatem tyle syntezatorów, ile tylko potrzebujemy i ile jest w stanie obsłużyć procesor naszego komputera. A wszystkie mogą ze sobą współpracować na dowolnej płaszczyźnie i korzystać z wszelkiego typu efektów, arpeggiatorów, sekwencerów itd. Pominąwszy już dość złożoną strukturę Falcon 2, kto wie, czy nie jest to jedyny instrument wirtualny, jakiego możesz potrzebować.

Falcon 2 jest skomplikowanym instrumentem, a jego interfejs graficzny może przytłoczyć początkujących użytkowników. Niemniej da się go zrozumieć. Z lewej strony znajduje się panel Part Controls, pozwalający nawigować po warstwach i elementach składowych każdego z instrumentów. Poniżej umieszczono panel inspektora ze szczegółami i ustawieniami wybranych elementów wybranych wyżej. Z prawej strony jest przeglądarka modułów, sampli i presetów. Środkowe panele można przełączać, uzyskując dostęp do poszczególnych modułów.

Nowością w wersji 2 jest oscylator addytywny, który może generować do 256 składowych. Timbre definiuje ich poziomy, rozkład widma i równowagę między składowymi parzystymi i nieparzystymi. Ten ostatni manipulator pozwala wejść do świata metalicznych brzmień. Moduł ma także filtr grzebieniowy, modulację PWM i wielofunkcyjny filtr rezonansowy. Z kolei funkcja Keep Bass pozwala utrzymać poziom niskich tonów, gdy zanurzysz się w oceanie możliwości Timbre!

Wszystkie efekty są znakomite, ale nam bardzo spodobał się Formant Crusher, który doskonale sprawdzi się w przypadku riffów w stylistyce Daft Punk. W wersji 2 pojawił się też moduł echa wzorowany na klasycznym dubowym Space Echo. W grupie doskonałych filtrów znajdziemy analogowe typu Moog, rezonansowe w stylu TB-303, formantowe (Vowel i WahWah) a także potężny filtr morfingowy UVI. W wersji 2 pojawił się Sallen Key, który świetnie brzmi przy mocniejszym wysterowaniu.

Moduły sekwencera można programować z wykorzystaniem skryptów Lau, ale nie chcąc się w nie zagłębiać w zupełności wystarczą nam moduły fabryczne, w tym nowe sekwencery Euclidean Drum i Tonal – ośmiościeżkowe, bazujące na algorytmie Euklidesa, pozwalające tworzyć złożone struktury rytmiczne. Znakomicie sprawdzają się one w przypadku rytmów i melodii afrykańskich oraz inspirowanych tą stylistyką.

Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
listopad 2020
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Sennheiser HD 490 PRO Plus - słuchawki studyjne
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Electro-Voice EVERSE 12 - głośnik bezprzewodowy
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó