Arturia Pigments 2 - świetny dodatek do V Collection
Na długo przed tym, zanim Arturia stała się znana jako producent analogów ze swoimi instrumentami Brute i Step, ta francuska firma zasłynęła ze swoich wtyczek. Od bijącej rekordy popularności emulacji Minimooga Mini V, poprzez współczesną wersję DX7 aż do wirtualnego Synclaviera, Arturia praktycznie zdominowała rynek wtyczkowych odpowiedników klasycznych syntezatorów. Jednak aż do 2018 roku producent ten nie miał żadnego własnego, w pełni oryginalnego syntezatora wirtualnego. Takim okazał się Pigments, łączący wiele rodzajów syntezy, w tym wavetable i wirtualnie analogową, z samplingiem. Jak można było podejrzewać, brzmienie wirtualnie analogowe okazało się świetne, z doskonałymi oscylatorami oraz filtracją. Jednak najciekawsze wyniki można uzyskać łącząc te klasyczne elementy z nowoczesnym wytwarzaniem brzmień w trybie wavetable czy syntezą granularną.
Rdzeniem, na którym osadzony jest syntezator Pigments są dwa silniki syntezy, z których każdy może pracować w trybie Wavetable, Analog lub Sample. Silnik Analog oferuje trzy oscylatory oraz generator szumu, z opcją syntezy FM i modulacją krzyżową. W module Wavetable rzeczy są jeszcze bardziej zaawansowane, z indywidualną syntezą FM, modulacją fazową, zniekształceniami fazy i kształtowanie przebiegu.
Na szczególną uwagę zasługuje prostota, z jaką w syntezatorze Pigments można dokonać przyporządkowania i kontroli modulacji. Wszystkie modulatory znajdują się na dole interfejsu, a przyporządkowanie realizujemy w części środkowej, klikając na źródle i przeciągając zewnętrzny pierścień wokół parametru, który chcemy poddać modulacji. W panelu wyświetlana jest aktualna konfiguracja za pomocą prostokątów poniżej nazw modulatorów.
Pigments bazuje na konfiguracji z dwoma filtrami, z całą gamą trybów i komutacji. Sloty z filtrami można przypisać do jednego z dziewięciu typów filtrów. Trzy z nich są typowo analogowe, a moduły Comb, Phaser i Format pozwalają na ingerencję w spektrum. Ciekawie prezentuje się filtr Surgeon, oferując filtrację -64 dB, którą można przypisać do częstotliwości, wobec których chcemy zastosować całkowite usunięcie.
Wielościeżkowy sekwencer Pigments doskonale się sprawdza w przypadku polirytmów. Każda ścieżka może mieć własną długość, co definiujemy przeciągając punkty końcowe na poszczególnych liniach. Tą metodą uzyskamy długie, złożone i ewoluujące paterny, np. zestawiając 16-krokową melodię z oktawowymi interwałami i legato zaprogramowanymi na ścieżce o długości 6, 12 lub 14 kroków. Za pomocą parametru Realign można resynchronizować cały wzór rytmiczny na początku każdej nowej frazy lub sekcji ścieżki.