12 najciekawszych syntezatorów wirtualnych
12 najciekawszych syntezatorów wirtualnych

Od półmodularnych potworów do przekonująco brzmiących wirtualnych analogów, poprzez pulsujące tablice próbek, samplowane plamy dźwiękowe, zestawy efektów modulacyjnych i wszystko inne – zapraszamy do świata współczesnych instrumentów!

Technologia
2020-12-27

FXpansion Cypher 2 - najlepszy do pracy z kontrolerami MPE

W przeciwieństwie do pozostałych opisywanych tu syntezatorów, FXpansion Cypher 2 nie używa tablic próbek, sampli ani syntezy granularnej. Rdzeń tego instrumentu stanowią trzy wirtualnie analogowe oscylatory współpracujące z parą filtrów bazujących na tej samej technologii. A jednak Cypher to coś znacznie więcej niż emulacja analogu, a tym, co go wyróżnia, są jego możliwości modulacji. Dotyczy to zarówno generatorów LFO pracujących z częstotliwością audio, dzięki czemu można aplikować syntezę FM, modulację pierścieniową i kształtowanie fali, jak też sterowanie parametrami ciekawych modulatorów za pomocą siatki TransMod. Kilka lat temu właścicielem FXpansion stała się firma Roli, zatem nie powinno dziwić to, że Cypher 2 bazuje na „5-wymiarowym” sterowaniu MPE z kontrolerów Roli. Mając 500 presetów w trybie 5D oraz możliwości przypisania takich parametrów jak siła docisku, przesuwanie, zwalnianie nacisku i stuknięcia, jest jedynym tak funkcjonalnym instrumentem wirtualnym, reagującym na każdą manipulację na klawiaturze MPE.

Konfiguracji modulacji w Cypher 2 dokonuje się w oknie TransMod na górze interfejsu. Górne 16 slotów można przypisać zarówno do zasadniczych źródeł modulacji jak też do skalowanego wejścia, co daje nam możliwość łączenia dwóch modulatorów. Można to wykorzystać np. do modulacji częstotliwości odcięcia filtru, która jednocześnie zmienia się pod wpływem velocity, albo do kreowania złożonych przebiegów LFO. Dolne osiem slotów TransMod przypisano natomiast do konkretnych przebiegów modulujących. Pięć z nich ma presety uwzględniające współpracę z wejściami MPE.

Cypher 2 oferuje dwa Dual LFO z całą gamą modulacji. Każdy generator LFO ma dwa wyjścia – główne i pomocnicze (drugi LFO można podłączyć do pierwszego, ustawiając podział jego częstotliwości). Konfiguracja ta sprawdza się, gdy chcemy uzyskać co najmniej dwa zsynchronizowane ze sobą przebiegi – np. oddzielny LFO do modulacji dwóch filtrów, ale jednocześnie zachowujący stałą zależność ich częstotliwości przy zmianie za pomocą pojedynczej kontrolki Rate.

W doskonale wyposażonej sekcji efektów naszym ulubionym modułem jest Pattern Delay – wieloodczepowe echo z niezależną regulacją odstrojenia, poziomu, panoramy, filtracji i miejsca w sekwencji dla każdej z czterech linii powtórzeń. Sygnał można następnie skierować do drugiego, prostego efektu stereo delay i w nim dodać kolejne powtórki. Tą metoda stworzymy zaawansowane, kaskadowe efekty w stylu modularnym, odtwarzające melodie lub różnego typu rytmy.

Modulator euklidejski w Cypher 2 jest jednocześnie wyjątkowy i tajemniczy, ale też ciekawy i przydatny. W przeciwieństwie do typowych sekwencerów euklidejskich, moduł w Cypher ma pad sterujący X/Y, który do zdefiniowania modulacji wykorzystuje zasady geometrii Euklidesa. Bez zagłębiania się w szczegóły, wystarczy przypisać parametry do osi X i Y, a następnie użyć modulatorów oraz definiujących sposób interakcji parametrów Slew i Rate, by tą metodą uzyskać ciekawie brzmiące przenikanie się brzmień.

Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
listopad 2020
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó