12 najciekawszych syntezatorów wirtualnych
12 najciekawszych syntezatorów wirtualnych

Od półmodularnych potworów do przekonująco brzmiących wirtualnych analogów, poprzez pulsujące tablice próbek, samplowane plamy dźwiękowe, zestawy efektów modulacyjnych i wszystko inne – zapraszamy do świata współczesnych instrumentów!

Technologia
2020-12-27

Audiaire Zone - na podbój nowych obszarów

Zaskoczeni? Zone pomału, ale systematycznie zdobywa kolejnych miłośników na całym świecie, doceniających jego brzmienie i niesamowite możliwości modulacji. Sharooz Raoofi, pomysłodawca i twórca tego instrumentu, to znana postać w środowisku muzycznym – rzutki biznesmen, producent, didżej, muzyk, właściciel studia nagrań w Los Angeles, kolekcjoner instrumentów elektronicznych i twórca bibliotek brzmieniowych.

Zone jest kwintesencją nowoczesnego podejścia do produkcji dźwięków syntetycznych, w której oprócz masywnego brzmienia kluczową rolę odgrywa jego animacja w kontekście rytmicznym. Wprawdzie za pomocą Zone i dzięki jego dwóm oscylatorom wavetable z zaawansowaną modulacją wzajemną bez trudu uzyskamy wszystkie klasyczne dźwięki od bębnów do padów, to jednak prawdziwa siła tego instrumentu tkwi w modulatorach krokowych. Można tam przeciągnąć dowolny parametr i w bardzo szerokim zakresie zaprogramować jego zmiany w czasie, także z uwzględnieniem polirytmów. Żaden inny syntezator na rynku nie ma takiej funkcji, a jeśli już, to na pewno nie w takim zakresie jak Zone!

1.

Źródłem dźwięku w Zone są dwa oscylatory wavetable, dla których próbki możemy wybierać z menu lub przeciągając na wyświetlaczu. Próbki można płynnie zmieniać dwoma parametrami: Shape i Amount, ten drugi dostępny tylko w trybie synchronizacji próbki. Kluczowa z brzmieniowego punktu widzenia jest możliwość wzajemnej modulacji obu oscylatorów z użyciem aż 12 metod, w tym kilku opcji FM, modulacji fazowej (distortion), pierścieniowej i amplitudowej.

2.

Chcąc poddać wybrany parametr modulacji krokowej, wystarczy go przeciągnąć na obszar Drop Parameter i zatwierdzić wybór. Można go też wybrać z menu z lewej strony linii. Obszar edycji można powiększyć a także skorzystać z niesamowitej biblioteki gotowych paternów uwzględniających wszelkiego typu edycję grupową oraz użycie wzorców rytmicznych, harmonicznych i melodycznych, wskazując dowolny zakres kroków sekwencji mającej pełnić funkcję modulatora. W górnej części instrumentu określamy tryb, w jakim ma pracować sekwencer Zone: jako sekwencer parametrów, sekwencer wyzwalający nuty lub sterujący jednocześnie nutami i parametrami.

3.

W zakresie modulacji mamy też do dyspozycji dwa LFO z 12 przebiegami każdy, synchronizacją, regulacją fazy (poprzez przeciągnięcie przebiegu w poziomie), trybem wyzwalania nutą lub pracujące swobodnie, a także regulacją chaosu. Wobec wszystkich linii modulatora krokowego można aplikować losową zmianę parametrów, a dla sekwencji głównej ustawić wartość Swing oraz procent, z jakim losowość zostanie uwzględniona podczas odtwarzania (także w trybie wyzwalania nutą lub w pracy swobodnej).

4.

Zone fascynuje jakością oraz liczbą dostępnych filtrów, wśród których znajdziemy 12 modeli, a każdy z nich w co najmniej trzech odmianach. Do tego dochodzą cztery sloty na efekty, z 22 algorytmami do wyboru. Co istotne, parametry tych efektów także podlegają modulacji – po trzy dla każdego efektu plus regulacja Mix. Na sumie działa trzypasmowy korektor parametryczny, funkcja Unison i poszerzający brzmienie Spread.

Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
listopad 2020
Kup teraz
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó