Nasz Typ 2019 - najlepszy sprzęt z 2019 roku

Nasz Typ 2019 - najlepszy sprzęt z 2019 roku

Znak "Nasz Typ" przyznajemy nieprzerwanie od 1998 roku, kiedy w ten sposób wyróżniliśmy monitory studyjne Spirit Absolute 4P. Od tamtego czasu wiele zmieniło się w świecie produkcji muzycznej, jednak redakcja magazynu Estrada i Studio nadal honoruje odznaką "Nasz Typ" produkty charakteryzujące się najwyższą jakością wykonania, oraz bogatą funkcjonalnością.

Technologia
2020-02-27

Akai Force - zintegrowany system produkcyjny

Nie pomylimy się zbytnio, określając Force mianem czegoś w rodzaju sprzętowej wersji Ableton Live. A to dlatego, że cała konstrukcja tego urządzenia uwzględnia podobny sposób obsługi, z jakim mamy do czynienia z widokiem Session w Live. Konstruktorzy z Akai poszli jednak własną drogą – w końcu to ich firma, a dokładnie Roger Linn, stoi za opracowaniem legendarnych samplerów MPC, na których idei bazuje struktura klipów w... Ableton Live. I kółko zgrabnie się zamyka. Tyle tylko, że od premiery pierwszego MIDI Production Center (MPC) minęło ponad 30 lat, a technologia oraz oczekiwania twórców muzyki znacząco się zmieniły.

Akai Force z założenia ma być samodzielnym systemem do produkcji muzyki, mogącym z powodzeniem funkcjonować całkowicie bez komputera. I to nie tylko w zakresie odtwarzania klipów audio czy MIDI, ale też na etapie produkcji, w oparciu o sampling i własne instrumenty oraz efekty. Możemy korzystać z bibliotek brzmień dostarczanych wraz z urządzeniem jak też własnych, odczytywanych z zewnętrznych nośników i opcjonalnego dysku SSD, a już niedługo także z serwisu Splice. Jako że cała produkcja odbywa się w tzw. stylu didżejskim, urządzenie to promowane jest jako sprzęt dla didżejów, choć zastosowań jest znacznie więcej. Niemniej dostępność crossfadera oraz możliwość alternatywnego przypisywania poszczególnych ścieżek odtwarzanej aranżacji do jego lewej i prawej strony narzuca taki właśnie, didżejski sposób myślenia o aranżacji.

Porównania Force do NI Maschine Mk 3 i Ableton Push 2 nasuwają się same, ale nie jestem pewien, czy urządzenia te można ustawiać na tej samej półce. Przede wszystkim, Force może funkcjonować jako pełnoprawny interfejs w naszym systemie. Push ma tylko dwa wejścia dla kontrolerów; Maschine jest już znacznie lepiej wyposażony, oferując dwa wejścia (w tym jedno dla mikrofonu dynamicznego), dwa wyjścia, (plus słuchawkowe) oraz wejście i wyjście MIDI. Ale Force idzie jeszcze dalej, z dwoma wejściami combo z napięciem fantomowym, trzema portami MIDI (In, Out, Thru), czterema wyjściami audio i czterema wyjściami napięciowymi CV/Gate, które pozwalają sterować pracą zewnętrznych instrumentów/efektów analogowych, ze szczególnym wskazaniem na systemy modularne. Co więcej, wyjście MIDI przez DIN-5 (za pośrednictwem przejściówki) oraz dwa porty USB, jak też wyjścia CV mogą otrzymywać sygnał ze ścieżek zaprogramowanych lub nagranych w Force. System Akai jest zatem daleko bardziej zaawansowanym systemem produkcyjnym niż Maschine i Push.

Jest jeszcze kilka rzeczy do zrobienia, takich jak komunikacja audio z komputerem przez USB, szersze możliwości programowania funkcjonalności kontrolerów obrotowych (obecnie działają one wyłącznie w dziewięciu trybach fabrycznych) czy tworzenia własnych akordów/progresji w trybie programowania nut. Zmieniając niektóre parametry, na przykład w instrumentach, trzeba się naprawdę mocno nakręcić enkoderem, zatem funkcja akceleracji z pewnością by się przydała (bo precyzyjna regulacja, z wciśniętym Shiftem, już jest). Najnowsza wersja 3.0.1 przyniosła nowy tryb Launch/Note Mode oraz kompresor Mother Ducker z kluczowaniem sidechain. Można też odsłuchiwać sample i pętle w przeglądarce z uwzględnieniem tempa projektu, a także importować pliki w formatach FLAC i OGG.

Zapowiedziano już takie funkcje jak eksport sesji w formacie ALS czy możliwość pracy Force w trybie kontrolera dla Live (funkcjonalność sterowania oprogramowaniem Akai na komputerze już jest). Urządzenie może się łączyć z siecią przez port Ethernet, jak też Bluetooth i Wi-Fi, co otwiera przed nim duże możliwości w zakresie współpracy np. z serwisem Splice, obsługę Ableton Link czy sterowanie za pośrednictwem zewnętrznych urządzeń przenośnych.
Nie mogę się oprzeć wrażeniu, że Force otwiera nowy rozdział w technologii produkcji muzyki, niekiedy określany mianem post-PC. Jest to urządzenie, które w całości może się obejść bez komputera, pozwalające stworzyć całą aranżację od podstaw, a następnie w kreatywny sposób wykonując ją na żywo. Wyjątkowo sprawnie dokonuje się takich czynności jak wybieranie scen, ścieżek czy obsługa wyciszania i solo (zamiennego na ścieżkach z funkcją podsłuchu Cue). Bez problemu poddamy edycji materiał audio wewnątrz klipu, z przemieszczaniem i powielaniem włącznie.

Funkcjonalność Force oraz skala jego rozbudowania dorównuje temu, z czym mamy do czynienia w programach DAW, tyle tylko, że jego obsługa jest zdecydowanie bardziej muzyczna; w tym kontekście, że pracujemy jak z instrumentem – palcami i z dostępem do wielu elementów jednocześnie. Akai Force to coś znacznie więcej niż stacja robocza – to całe środowisko do pracy z nowoczesną muzyką elektroniczną o charakterze rytmicznym, i to zarówno w fazie tworzenia kompozycji jak i gry na żywo. Biorąc to wszystko pod uwagę, a także uwzględniając potencjał rozwojowy tego instrumentu, z pełnym przekonaniem przyznajemy znak Nasz Typ.

Star icon
Produkty miesiąca
Electro-Voice ZLX G2 - głośniki pro audio
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó