OEK Sound Spiff - procesor transjentów
Na rynku jest sporo narzędzi, które określa się mianem procesorów transjentów. W dużej mierze bazują one na standardowym rozwiązaniu dla tego typu procesorów, jakim jest klasyczny już SPL Transient Designer. Możemy też spotkać rozwiązania wielopasmowe, jak choćby iZotope Transient Shaper. W znacznej mierze są to jednak kompresory o specyficznie dobranych parametrach ataku i powrotu, działające we współpracy z filtrami.
Spiff, podobnie jak wcześniej Soothe, początkowo był przeznaczony do nieco innych zadań niż finalnie się okazało. Miał służyć do tłumienia lub usuwania krótkich kliknięć, takich jak sklejenia warg w partii wokalnej i innych tego typu artefaktów będących niekiedy pochodną zastosowania intensywnej kompresji, podbijania wysokich częstotliwości czy wreszcie cech danego wykonania artystycznego. Okazało się jednak, że zakres zastosowań prototypowego procesora może być znacznie szerszy, a zmiana tłumienia na wzmacnianie pozwala nasycić materiał precyzyjnie określoną zawartością transjentową.
W normalnym trybie pracy wtyczka nieprzesadnie obciąża komputer, ale przy najwyższej jakości i poczwórnym próbkowaniu niektóre sesje mogą po prostu stanąć, i to bez względu na moc obliczeniową naszej maszyny. Dlatego też ustawień dokonujemy w trybie normalnym, a najwyższe parametry aktywujemy tylko na czas trakcie renderingu. Poza tym faktem, i niepełną implementacją trybu Mid-Side, trudno jest mi wskazać jakiekolwiek wady tego procesora. Ma on w sobie ten sam powiew świeżości co zaprezentowany rok temu Soothe, ale w tym wypadku jego i tak już niesamowite możliwości obejmują obszar pracy kreatywnej, pozwalając nadawać dźwiękom zupełnie inną formę. Takie „prozaiczne” rzeczy jak usuwanie klików, przytępianie zbyt wyrazistych dźwięków, uwypuklanie całego zestawu perkusyjnego lub jego elementów czy nadawanie impetu partiom gitar, instrumentów dętych i basu to tylko początek imponujących możliwości Spiff. Po bliższym zapoznaniu się z jego funkcjonalnością musimy uznać, że ten procesor to perfekcyjne narzędzie do wszystkich tych prac, w których inne wtyczki nie dawały satysfakcjonujących efektów. W zakresie produkcji muzycznej Spiff to aspiryna, klucz francuski, superglue i WD-40 w jednym. Czy zatem końcowy werdykt może być inny niż przyznanie znaku Nasz Typ?
https://oeksound.com/