15 najwspanialszych brzmień syntezatorowych wszech czasów
Wspaniałe brzmienia syntezatorowe – oryginalne, generowane przez elektronikę i niemające na celu naśladowania prawdziwych instrumentów – dostępne są w różnych gatunkach muzycznych już od ponad pięciu dekad.
Rok: 1984 Syntezator oryginalny: Roland Jupiter-8 Wtyczka: Dune EiS
Jeśli dorastałeś w latach 80., to z pewnością doskonale znasz tę całkowicie elektroniczną kompozycję Harolda Faltermeyera. Posłużyła ona jako przewodni motyw muzyczny filmów o gliniarzu z Beverly Hills, czyli Axelu F (od nazwiska głównego bohatera, Axela Foleya, granego przez Eddiego Murphy’ego) i stała się numerem jeden na listach przebojów w wielu krajach. Axel F znalazł się na albumie Faltermeyera Harold F z 1988 roku jako ścieżka bonusowa, zapewne dlatego, że było to najbardziej znane dzieło tego kompozytora.
Faltermeyer skomponował ten utwór z użyciem zaledwie pięciu instrumentów: bębny i perkusjonalia pochodziły z Linndruma, linia basowa z modularnego Mooga, przecinaki w stylu blaszanych dęciaków z Rolanda JX3P, marimba z Yamahy DX7, zaś brzmienie głównej linii melodycznej, na którym się tu skupimy, wygenerował Roland Jupiter-8.
Tłuste, analogowe oscylatory Jupitera-8 nadały brzmieniu mięsistości, którą bardzo wiernie odtworzymy przy użyciu Synapse Audio Dune EiS, stosując przy tym przetwarzanie za pomocą innych bezpłatnych wtyczek.
Krok po kroku
Axel F: główna linia melodyczna
1.
W Dune EiS załaduj preset Init. W oscylatorze 1 wybierz przebieg piłokształtny, a następnie ustaw pokrętło Fat na 30%, uzyskując wiarygodną emulację głębokiego, pełnego brzmienia super saw z Jupitera-8. Zwiększ parametr Unison Voices do 2, zaś regulator Detuning ustaw na 20%, aby dodatkowo wzmocnić brzmienie.
2.
Modulacja oscylatora Osc 1wprowadzona poprzez subtelną regulację Fine Tuning pozwoli pogłębić analogowy charakter dźwięku. Przejdź zatem do matrycy Mod Matrix, ustaw LFO1 jako źródło, zaś Fine Tuning oscylatora 1 jako cel. Głębokość modulacji (Amount) ustaw na +13, jednocześnie zmniejszając LFO1 Speed do około 1 Hz.
3.
Ustawienie Filter Cutoff na 85% pozwoli nadać brzmieniu analogowego charakteru, a zwiększenie rezonansu Res do 20% podkreśli głębokość filtracji. Istotne znaczenie ma ustawienie obwiedni głośności Amp Env. Najlepsze efekty uzyskasz przy Decay na 70%, Sustain na 35%, a Release na 40%.
4.
Na koniec dodaj odrobinę echa. Dune EiS takiego efektu nie ma tego efektu na pokładzie, więc na wysyłce ścieżki z syntezatorem włącz HY-FX CM. Ustaw Wet/Dry na 100% wet, a Delay Time na 1/8 nuty. Ustawiając poziom sygnału wysyłanego z syntezatora do kanału z wtyczką echa na -25dB, uzyskasz subtelny delay w tle.