15 najwspanialszych brzmień syntezatorowych wszech czasów
Wspaniałe brzmienia syntezatorowe – oryginalne, generowane przez elektronikę i niemające na celu naśladowania prawdziwych instrumentów – dostępne są w różnych gatunkach muzycznych już od ponad pięciu dekad.
Rok: 1982 Syntezator oryginalny: ARP 2600 Wtyczka: Alpha CM
Vince Clarke dobrze wiedział, jak pisać piosenki w stylu elektronicznego popu, co udowodnił tworząc kilka kompozycji na debiutancki album Depeche Mode Speak & Sell z 1981 roku. Choć wydawnictwo odniosło sukces, Vince zdecydował się opuścić grupę. Obawiając się jednak, że wytwórnia Mute odstawi go na boczny tor, napisał Only You, aby utrzymać się w kręgu jej zainteresowania. Do współpracy w roli wokalistki zaprosił swoją dobrą znajomą, Alison Moyet. Mute zdecydowała się wydać ten utwór na singlu, na którego stronie B znaleźć się miała piosenka Don’t Go. Clarke był pewny, że jest to kompozycja zbyt dobra do tej roli, więc ostatecznie jej miejsce zajęła Situation, a utwór Don’t Go trafił na drugi singiel z debiutanckiego LP Yazoo, Upstairs at Eric’s. Podstawę tworzy charakterystyczne intro z ARP 2600, któremu towarzyszy ulubiony przez Clarke’a Sequential Circuits Pro-One. Mięsisty bas z Rolanda Juno-60 świetnie uzupełnia się z uduchowionym głosem Moyet. Pomimo niedużej liczby ścieżek brzmienie kompozycji jest dojrzałe, głębokie i ponadczasowe.
Krok po kroku
Don’t Go: partia prowadząca
1.
Włącz Alpha CM z presetem Z-Init. Jako A Wave obu oscylatorów wybierz Square1, a Sawtooth jako B Wave oscylatora 2. Pokrętło Wave w Osc 1 obróć maksymalnie w prawo, w Osc 2 ustawiając je na godzinie 10. Octaves obu przebiegów A Wave zmień na -1. Regulator Detune przesuń na godzinę 10, zaś Filter Drive około godziny 2.
2.
Przejdź do sekcji Matrix i jako źródło w dwóch slotach wybierz LFO 1. Pierwszym celem modulacji będzie Osc 1 Symmetry, a drugim Osc 2 Symmetry, z parametrami Amount na 0,9 i 0,66. Wyłącz synchronizację LFO, ustawiając Freq na 3,8. Cutoff w sekcji Filter ustaw nieco powyżej godziny 9, zaś Resonance odrobinę niżej.
3.
Depth w sekcji obwiedni filtru ustaw na maksimum, Attack blisko minimum, Decay na godzinie 10, Sustain na zero, a Release na godzinę 11. Na tym etapie brzmienie jest niemal gotowe. Samo rozpracowanie riffu pozostawiamy jednak Tobie, ponieważ nie chcemy naruszać niczyich praw autorskich!
4.
Regulator Volume w sekcji wzmacniacza ustaw na połowę, a Velocity na minimum. Zwiększ Attack, obracając w prawo Decay i Sustain. Z kolei kontrolkę Release należy ustawić na godzinie 10. Aby odtworzyć brzmienie sprężyny pogłosowej z 2600 użyj Acon Digital CM Verb z presetem krótkiego pogłosu.