15 najwspanialszych brzmień syntezatorowych wszech czasów
15 najwspanialszych brzmień syntezatorowych wszech czasów

Wspaniałe brzmienia syntezatorowe – oryginalne, generowane przez elektronikę i niemające na celu naśladowania prawdziwych instrumentów – dostępne są w różnych gatunkach muzycznych już od ponad pięciu dekad.

Technologia
2021-08-08

Tears For Fears - Everybody Wants To Rule The World

Rok: 1985
Syntezator oryginalny: Prophet T-8
Wtyczka: Thorn EiS

Był to ogromny przebój brytyjskiego zespołu Tears For Fears, nagrany w 1985 roku i poruszający kwestie władzy, korupcji i zimnej wojny. W warstwie muzycznej da się zauważyć wpływy takich gatunków jak new wave i synth pop, z intensywnym wykorzystaniem brzmień syntezatorowych, uzupełnionych dźwiękami gitary.

Utwór dotarł do drugiego miejsca na listach przebojów w Wielkiej Brytanii i zajął pierwszą lokatę w zestawieniu US Billboard top 100, z ponad sześcioma milionami odtworzeń w stacjach radiowych. Partie instrumentalne nagrane zostały przy użyciu klasycznych syntezatorów i samplerów – takich jak Yamaha DX7 – zaś charakterystyczne, przypominające instrumenty dęte blaszane brzmienie akordów podkładowych uzyskano za pomocą Sequential Instruments Prophet T-8.

Aby odtworzyć tę barwę syntezatorową, sięgniemy po Thorn EiS.

Krok po kroku
Everybody Wants To Rule The World: barwa prowadząca

1.

Najpierw w Osc 1 ustaw przebieg Pulse 1. Włącz Osc 2 i wybierz w nim Pulse 2. Odrobina odstrojenia pomoże uzyskać mięsiste brzmienie, takie jakiego szukamy, zatem zwiększ Detuning w Osc 1 na 10, a w Osc 2 zmień na -8. FX w obu oscylatorach przełącz na FM, z głębokością modulacji ustawioną na 15%.

2.

Dla uzyskania brzmienia instrumentów dętych, użyj obwiedni filtru, ustawiając Filter na Clean LP, z częstotliwością odcięcia około 900 Hz. Env 1 Amount zwiększ do 40%, co sprawi, że filtr będzie sterowany obwiednią 1. Decay ustaw na 60%, a Sustain na 10%. To sprawi, że filtr będzie otwierany/zamykany w sposób płynny.

3.

Ustawiając Amp Env Attack na 10%, a Release na 50% uzyskasz efekt przytępienia początku dźwięku, przy zachowaniu charakteru oryginalnej barwy. Przyda się też efekt chorusa z wtyczki HY-FX CM włączonej za syntezatorem. Ustaw w niej regulator Chorus Depth w okolicach godziny 10, a proporcję Wet/Dry na 25% wet.

Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie Estrada i Studio
Estrada
i Studio
maj 2021
Kup teraz
Star icon
Produkty miesiąca
Antelope Zen Go Synergy Core - interfejs audio
Apogee Symphony Desktop - interfejs audio
MIPRO MI 58 — cyfrowy system bezprzewodowy IEM
Close icon
Poczekaj, czy zapisałeś się na nasz newsletter?
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS wybrane e-wydanie jednego z naszych magazynó