15 najwspanialszych brzmień syntezatorowych wszech czasów
Wspaniałe brzmienia syntezatorowe – oryginalne, generowane przez elektronikę i niemające na celu naśladowania prawdziwych instrumentów – dostępne są w różnych gatunkach muzycznych już od ponad pięciu dekad.
Rok: 1980 Syntezator oryginalny: Moog Polymoog Wtyczka: u-he Bazille CM
Założycielami grupy Visage byli Midge Ure i Rusty Egane, a jej historia zaczyna się w 1981 roku. Egan występował jako DJ, grając z płyt Davida Bowiego i Roxy Music, ale poszukiwał czegoś oryginalnego, co pasowałoby do jego setów. Do pary dołączył wokalista Steve Strange oraz byli członkowie zespołu Magazine – Barry Adamson, John McGeoch i Dave Formula. Do grupy dołączył też Billy Currie (Ultravox, Gary Numan), który przypomniał sobie niedokończoną piosenkę kolegi z zespołu Numana, Chrisa Payne’a. Szkic utworu został zarejestrowany wraz z innym członkiem grupy, Cedricem Sharpleyem, podczas trasy koncertowej. Chris Payne zagrał charakterystyczny riff na Minimoogu, z którego pochodził też bas, i partię padu z niesławnym presetem Vox Humana z Polymooga. Na szczęście podczas nagrania Fade to Grey Minimoog odmówił współpracy, więc Payne odtworzył ścieżkę basu za pomocą Polymooga i presetu Brass. Po przejęciu utworu przez Visage Midge Ure skomponował tekst dla Strange’a. Francuskojęzyczne fragmenty zostały napisane przez dziewczynę Egana, Brigitte Arens.
Krok po kroku
Fade to Grey: powtarzający się lead/bas
1.
Do odtworzenia brzmienia stworzonego przez Chrisa Payne’a nie jest nam potrzebny syntezator aż tak elastyczny, jak Bazille CM, ale prawdopodobnie Polymoog twórcy też był nieco podrasowany! Najpierw wyłącz delay, usuń połączenie Osc 1 z Out 1, zamiast tego łącząc Osc 1 z lewym górnym gniazdem w sekcji Filter.
2.
Połącz wyjście Osc 2 Output z gniazdem tuż poniżej tego, do którego skierowałeś Osc 1, a następnie gniazdo Filter LP24 z Out 1. Odszukaj regulator PD Value oscylatora Osc 2 (poniżej Saw) i ustaw go w pozycji maksymalnej. Pokrętło Osc 2 Fine Tune (tuż pod Modify) ustaw na 7, zaś Osc 1 Fine Tuning na -7.
3.
Jesteśmy blisko! Payne twierdzi, że oryginalne brzmienie powstało przy użyciu presetu Brass, dlatego należy połączyć wyjście Env 2 Output z lewym dolnym gniazdem w sekcji Filter. Regulator powyżej tego gniazda ustaw na około 104. Parametr Cutoff zmniejsz do 56, a suwak Env 2 Attack przesuń do pozycji 15.
4.
Ustaw Env 2 Decay na 25, Sustain na 82, a Release na 20. Przejdź do Env 1, zwiększając wartości Decay oraz Sustain. Parametr Release powinien być ustawiony na 13. Takie ukształtowanie obwiedni zapewni właściwą barwę dźwięku. Możesz jednak wprowadzić modyfikacje, nie bojąc się eksperymentów!