13 kooperacji polskich producentów z zagranicznymi raperami
Informacja o tym, że Pop Smoke nagrał numer na bicie wyprodukowanym przez Szamza sprawiła, że postanowiliśmy przypomnieć kilka(naście) kooperacji pomiędzy polskimi producentami, a zagranicznymi raperami. Oto zestawienie 13 najciekawszych przecięć rodzimych bitmejkerów z nawijającymi obcokrajowcami.
DJ Kut-O (K-Otix)
(fot. https://youtu.be/Qug0xMfcrf0)
Członek wrocławskiego K.A.S.T.A. Składu to bez wątpienia najbardziej enigmatyczna postać naszego zestawienia. Nie zmienia to jednak faktu, że właśnie on był autorem pierwszego projektu na którym doszło do polsko-amerykańskiej kooperacji, więc nie sposób pominąć jego osoby w naszym zestawieniu. Jednocześnie nakreślenie sylwetki rosłego DJ-a i producenta nie należy do najłatwiejszych zadań, ponieważ w internecie trudno znaleźć jakiekolwiek informacje na jego temat. Sprawy nie ułatwia też fakt, że ostatnie wydawnictwo na jakim pozostawił swój ślad ukazało się już przeszło 8 lat temu (mowa o kawałku Dostosowany 2 z płyty Dolina Klaunów Trzeciego Wymiaru).
To co działo się na wrocławskiej scenie hip-hopowej na początku lat dwutysięcznych stanowiło ciekawą alternatywę dla dominującego w kraju tonu nadawanego ze stolicy. Raperzy tacy jak Roszja, Tymon, czy Siny potrafili w ciekawy sposób bawić się słowem, któremu często towarzyszyła nieoczywista oprawa muzyczna i pewnie właśnie dlatego, że wyprzedzili swoje czasy nie są dziś wymieniani w jednym szeregu z Molestą, Warszafskim Deszczem, czy ZIP Składem. Tak czy inaczej, na większości z krążących po Dolnym Śląsku kompaktów swoje skrecze dogrywał właśnie DJ Kut-O. W podobnym charakterze pojawił się na pierwszej płycie K.A.S.T.A. Składu i z całą pewnością Kastaniety stały się bardzo ważnym punktem na jego muzycznej ścieżce.
Czemu tak się stało? Po pierwsze dołożył swoją cegiełkę do wydawnictwa, które dziś słusznie określane jest klasykiem, a po drugie Wall-E i Donguralesko ostatecznie przyjęli go do szeregów K.A.S.T.A. Składu. Współpraca miała zaowocować kolejną płytą formacji już w całości wyprodukowaną przez Kut-O (Kastatomy). W ten sposób o DJ-u i producencie wypowiadał się Wall-E w wywiadzie dla Magazynu KLAN (34/2004) – Teraz Kut-O udowodnił, że nie tylko jest DJ-em K.A.S.T.A Składu, ale że robi też swoje. Siedząc w domu nagrywa z K-Otix, gra z nimi też koncerty - a chociaż nikt nie gra jego kawałków w Polsce, to Basmentalism i DJ Revolution przysyłają mu oficjalnego maila, że przez tydzień jego kawałek był "kawałkiem tygodnia" w Los Angeles. Taki prywatny sukces o którym nikt nie mówi i nikt nie wie – mówił raper. Na krótko przed tym wywiadem Druh Sławek w swoim Raptime Records wypuścił 12-calowy winyl Astigmatic, gdzie na zaproszenie Kut-O pojawiło się kilku amerykańskich raperów.
Na płycie pojawili się tacy MC's jak Sev Statik, Zexec, Dekay, czy wspominana wyżej grupa K-Otix. To właśnie reprezentanci podziemnej sceny Los Angeles byli "najgłośniejszymi" ksywkami, które znalazły się na tym krążku. Rzecz jasna nie były to pseudonimy rzucające na kolana, jednak informacji jaka pojawiła się na drugiej stronie okładki wydawnictwa ("First ever Polish-American co-production") nikt dziś nie może podważyć. Za koncept całości odpowiadał Kut-O, ale swoje dołożył też Magiera, a więc twórca, który aktualnie zaliczany jest do grona ścisłego topu producentów w naszym kraju. Niestety nie możemy powiedzieć tego samego o Kut-O, bo choć pojawił się jeszcze na kilku krajowych, oraz zagranicznych projektach (z jego usług producenckich korzystali m.in. Giraffe Nuts, czy Earatik Statik) dawno temu słuch o nim zaginął.